I ärlighetens namn ska det väl sägas att föregångaren, som lades ned vid generationsskiftet 2015, aldrig hann få beteckningen Scout. Den hette i stället Alldrive när den kom till Sverige 2012. I resten av Europa fick den heta Outdoor.

Sedan några år tillbaka är det dock namnet Scout som gäller när Skoda utrustar sina bilar för lite tuffare tag.

Med betoning pålite.

Artikelbild

| Äntligen tillbaka – Skoda Superb Alldrive. Fast nu heter den Scout. Alltid redo. Men frågan är om kunderna är redo för prislappen?

För scoutkostymen är just mest bara en kostym. De så kallade hasplåtarna, som ska skydda vitala delar på bilens undersida, är av plast och har egentligen ingen annan uppgift än att se tuffa ut. Och så svarta skärmkanter och tröskellådor.

Däremot hade man ju önskat sig lite mera markfrigång. Scout ger bara futtiga 1,5 centimeter mer luft mellan bil och mark än en vanlig Superb.

Billigare kusin

Sedan var det då det här med priset. Skoda har visserligen inte varit ett lågprismärke på många år, men nu börjar det skena iväg åt andra hållet. När jag körde föregångaren Alldrive TDI för sju år sedan kostade den 319 900 kronor, cirka 15 000 kronor billigare än den samtida kusinen VW Passat Alltrack TDI.

Artikelbild

| Äntligen tillbaka – Skoda Superb Alldrive. Fast nu heter den Scout. Alltid redo. Men frågan är om kunderna är redo för prislappen?

Testbilen jag kör nu kostar 405 000 kronor och med extrautrustning är slutpriset 450 000 kronor. Nu är det kusinen från moderbolaget som är det billigare alternativet.

Det märks att de tjeckiska räknenissarna känner vinden i ryggen och vågar ta bra betalt.

Artikelbild

| Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout.

Så var det faktiskt även i begynnelsen, 1905, då Václav Laurin och Václav Klement började tillverka bilar i Mlada Boleslav. De var fina och dyra. Men efter två världskrig och 40 års kommunistiskt styre var Skoda kört i botten och bilarna usla.

Märkets makalösa revansch kan delvis tillskrivas svensken Hans Folkesson. När Volkswagen 1992 köpte Skoda Auto rekryterade man nämligen sin nye utvecklingschef från Saab-Scania.

Artikelbild

| Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout. Och det klassiska Skoda-emblemet på bakluckan har bytts ut mot namnet i klartext.

Hjulen låter

Mycket bil för pengarna skrev jag då, 2012, och snackar vi utrymmen är det fortfarande sant och riktigt. Där klår Superb fortfarande alla konkurrenter i klassen. Men sedan då? Oljudet från hjulen kostar väl inget extra? Det är snarare märkligt att Skoda ännu inte har lyckats ljudisolera sin exklusivaste modell bättre. Att dessutom utrusta den med 19-tumsfälgar och 40-profildäck är dubbelfel. Som en skogsmulle med spikskor.

Artikelbild

| Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout.

Testbilen drivs alltså av VW-gruppens bästsäljande dieselmotor 2,0 TDI, som levererar 190 hästkrafter via en 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda. Men den som föredrar bensin kan i stället välja 2,0 TSI. Fast då bara i toppversionen med 272 hästkrafter. Den är nästan 30 000 kronor dyrare än vår TDI.

Sovpaket

Artikelbild

| Det mesta av interiören i nya Skoda Superb känns bekant från övriga modeller i VW-gruppen.

Paraplyer infällda i dörrsidorna är fortfarande en Skoda-finess och vår bil är dessutom utrustad med ett sovpaket (!) med bland annat utfällbara sidostöd på nackskydden i baksätet.

Utöver den höga standardutrustningen kan du för 8 900 kronor extra få bilen med adaptiv chassikontroll.

Artikelbild

| Med ett enkelt handgrepp kan passagerare i baksätet fälla ut sidostöd på nackskydden och därmed slippa "tappa huvudet" om man vill sova.

Och åter till priset. Över 400 000 kronor för en Skoda?! Mer än för kusinen VW Passat Alltrack. Fast du kan förstås jämföra med en annan kusin, med samma dieselmotor och samma växellåda: Audi A4 Allroad. Den kostar nästan en halv miljon. Den är inte alls lika rymlig som Superb – men mycket tystare.