Om du någon gång får chansen att titta under en Honda NSX ska du ta god tid på dig.

Hjulupphängningarna, det vill säga länkarna av metall som håller ordning på hjulens rörelser, är smäckra och utsmyckade som vore de av stanniol. Inte så att de ser ömtåliga ut, bara att de förefaller uträknade till maximal styrka med minimal vikt. Det sammanfattar bilen som helhet.

Honda NSX premiärvisades vid bilsalongen i Chicago 1989 och började tillverkas ett år senare. Till Sverige kom den 1991 och var med marginal den dyraste japanska bilen dittills.

Artikelbild

| Premiärvisningen av NSX ägde rum vid bilsalongen i Chicago 1989. Honda motstod frestelsen att ge NSX monsterstark motor och fyrhjulsdrift. Prioriteten låg på låg vikt och säkra köregenskaper.

Ända tills projekt NSX, New Sportscar Experiment, inleddes 1983 sysslade Honda enbart med framhjulsdrivna bilar med frontmonterad motor. NSX skulle vara bakhjulsdriven och ha motorn placerad mellan kupéutrymmet och bakaxeln, så kallad mittmotor.

Vardagsbruk

För intern vägledning gjordes ett diagram med effekt/viktförhållande längs y-axeln och hjulbas/viktförhållande på x-axeln. Förenklat innebär det fartresurser respektive kapacitet för kurvtagning och bromsning.

Som referens satte Honda sin egen, nyutvecklade formel 1-bil samt de konkurrentbilar som NSX skulle möta på marknaden. I diagrammet hamnade NSX betydligt närmare F1 än någon av motståndarbilarna.

Artikelbild

| Ingen serietillverkad bil hade dittills gjorts lika genomgående av aluminium som Honda NSX. Fördel: lägre vikt. Nackdel: dyrare att tillverka och reparera.

Motorn var en i sammanhanget modest V6 med tre liters volym och 274 hästkrafter, ingen turbo och inga komplicerade drivsystem. I stället hade Honda satsat på låg vikt och köregenskaper som inte skulle kräva en tävlingsförare. NSX skulle vara en i sammanhanget praktisk bil för vardagsbruk.

Urmakeri

Artikelbild

| År 2015 lanserade Honda andra generationen NSX. Den har V6-motor och två sittplatser, men för övrigt är det mesta förändrat: turbo, hybriddrivning, fyrhjulsdrift, tillverkning i USA.

Brittiska tidskriften Car satte rubriken ”Bull’s Eye!” (mitt i prick) på den första provkörningen. I Teknikens Värld gjordes ett jämförande test mot Porsche 911 Turbo och testchefen Gunnar Dackevall sammanfattade: ”När man jämför tekniskt raffinemang och körbarhet är det som att jämföra urmakeri och järnsmide.”

Visserligen var Porschen ett par sekunder snabbare per varv runt racerbanan, men för det krävdes en betydligt skickligare förare än i den lättkörda Hondan. ”Det går åt 46 hästkrafter och mer än 1,5 liter bensin per mil extra för att 911:an med liten marginal skall straffa Honda NSX runt Anderstorps banslinga.”

Artikelbild

| Vid provkörningen av hybriddrivna NSX (den röda bilen) på en racerbana i Portugal sommaren 2016 hade Honda ställt ut en original-NSX som jämförelse.

Nästan 30 år senare har Gunnar Dackevall, i dag utgivare av biltidningen Gran Turismo, testet i färskt minne:

Skillnaden i körupplevelse var omtumlande. Honda NSX innebar ett jättesprång för den moderna sportvagnen, betydligt före Porsches och Ferraris moderniseringar av deras modellserier, säger han.
Artikelbild

| Välbyggt men kanske inte med en så exklusiv känsla som vissa köpare hade tänkt sig. Honda satte funktionen främst i 1989 års NSX, inte minst med en för mittmotorbilar svårslagen runtomsikt.

För snäll

Samtidigt fick Honda kritik från vissa håll för att bilen var alltför snäll och tillrättalagd, många sportbilsförare vill ha bilar som utmanar och inte smeker medhårs.

Artikelbild

| Många designförslag blev till och förkastades. Här en idé om mer Ferrariliknande avslutning på kupéutrymmet med upprättstående bakruta.

Kanske var Honda NSX på japanskt vis lite för mycket av en ingenjörsdröm snarare än ett spektakel. Hade man fläskat på med större motor och mer vingar och bling-bling hade den förmodligen sålt betydligt bättre, säger Gunnar Dackevall.

Det höga priset och konkurrenternas starka varumärken gjorde inte heller jobbet lättare för Hondas säljavdelning. Men kanske motiverades ändå prislappen av bilens innehåll. NSX var den första serietillverkade bilen – som mest 25 exemplar per dag – som gjordes helt i aluminium, såväl karossens grundstruktur som ytskikt är utförd i olika typer av aluminiumlegeringar.

Artikelbild

| ”Honda NSX var byggd som en efterrätt på en Michelinkrog, en njutning för alla sinnen att upptäcka först när man tog den första tuggan”, säger motorjournalisten Gunnar Dackevall.

Skulpturkonst

När det inte fanns en maskin som kunde punktsvetsa hela karossen konstruerade Honda själva en sådan. Över huvud taget var jakten på låg vikt parat med hög vridstyvhet det som genomsyrade utvecklingsarbetet. Till exempel var motorns vevstakar av titan.

Artikelbild

| Brasilianaren Ayrton Senna, som av många betraktas som den bäste formel 1-föraren någonsin, körde under sex säsonger för stallet McLaren-Honda.

Och de där länkarmarna i hjulupphängningen – de skulle platsa i en monter på ett skulpturmuseum.