Inledningen var knagglig. Den vackra roadstern 507 blev nämligen ingen succé för BMW och endast 253 exemplar tillverkades 1956–1959. Det hjälpte inte ens att Elvis Presley syntes på bild i tidningarna med en modell.

Andra försöket dröjde ända till 1989 och blev inte heller det framgångsrikt. BMW Z1 med kaross av kompositmaterial och dörrar som sjönk ned i trösklarna var alltför dyr och kanske för tidigt ute.

Tredje gången gillt

Artikelbild

| Nya BMW Z4 kommer med fyr- och sexcylindriga turbomotorer. Genren tvåsitsig roadster hade en storhetstid på 1990-talet, men ännu lockar biltypen många köpare.

Det blev tredje gången gillt. Med retrodesignade Z3 fick BMW 1995 till en roadster som föll många köpare i smaken. Sedan dess har även två generationer Z4 (2002 och 2009) passerat revy och våren 2019 står Z4 nummer tre redo med bagaget fyllt av traditioner att leva upp till.

Nya Z4 finns till en början med tre motoralternativ. Två fyrcylindriga på 197 respektive 258 hästkrafter samt en sexcylindrig med 340 hästkrafter. Här provkörs den svagaste motorn och det inte är precis någon klen stackare.

Vindlande småvägar

En liten, tvåsitsig cabriolet njuts bäst längs vindlande småvägar och där räcker motorns effekt mer än väl. Själv saknar jag en manuell växellåda – BMW var tidigare mästare på delikat, mekanisk känsla i spak och länkage. Men automatlåda är numera förstahandsval för de flesta sportbilsköpare och denna med åtta steg fungerar klanderfritt. Z4 är bakhjulsdriven och tillsammans med fin styrkänsla bjuds klassisk sportvagnskänsla, automatväxlingen till trots.

Artikelbild

| Nya BMW Z4 kommer med fyr- och sexcylindriga turbomotorer. Genren tvåsitsig roadster hade en storhetstid på 1990-talet, men ännu lockar biltypen många köpare.

Ändå har Z4 Sdrive 20i inte den sprittande livsglädje som kännetecknar körupplevelsen i konkurrenten Mazda MX-5. Det är tydligt att BMW nischar sin bil annorlunda, med mer ombonad interiör där designuttryck och materialval är desamma som i märkets familjebilar. Det här är en roadster som gärna ställer upp på långresor och det finns faktiskt en genomlastningslucka, som är ett tillval, så att åtminstone tunna längdskidor kan fraktas inuti bilen.

Välgjord sufflett

Artikelbild

| En vanlig uppfattning är att cabrioletkörning är bäst på sommaren. Men då är det ofta för varmt att köra med fälld sufflett. Klä dig varmt, dundra på full värme från klimatanläggning och elstolar en tidig vårdag eller krispig höstdag – då gör sig taklösa bilar bäst.

Förra Z4 hade inte tygsufflett utan en fällbar, hopvikbar hård takkonstruktion. På den nya bilen är suffletten åter och den är både välgjord och håller bullret på en rimlig nivå även i motorvägsfart. Vilket man föredrar är en smaksak, men nog känns en "tygkeps" mer i linje med bilens inriktning.

Idén om en folksportbil är dock långt borta. Grundpriset för Z4 Sdrive 20i är drygt 450 000 kronor och testbilen kostar 661 800 kronor. Mycket av det som syns och märks – alltifrån det justerbara svankstödet och den elvärmda ratten till 19-tumshjulen, den högklassiga ljudanläggningen och "sportbromsarna" – är tillval.

Artikelbild

| Under flera decennier var fyra runda strålkastare ett starkt signum på BMW:s bilar. I dag har den markören övergivits. Provbilen har adaptiva led-strålkastare som är tillval.

Till slut handlar Z4 och dess klasskamrater givetvis inte det minsta om rationella överväganden. Den köpare som tycker att den körglada, välbalanserade och prisvärda Mazda MX-5 är i enklaste laget kan finna sig väl tillrätta i Z4. Fast då är det kanske ändå den sexcylindriga Z4 M40i för 664 700 kronor som är det naturliga valet.