Kan jag kritisera körkänslan i den här tremiljonersbilen utan att låta fullständigt blasé, dryg och i största allmänhet pösmagad? Jag tar risken.

Fartresurserna är häpnadsväckande. Trots att bilen väger ungefär 2,5 ton med tillvalsutrustning kan den accelerera från noll till 100 på 3,8 sekunder. Toppfarten anges till 333 kilometer i timmen. Inte många hårdkokta sportbilar mäktar sådana hastigheter och här handlar det alltså om en stor, tung cabriolet med tygsufflett.

Miljöbov

Artikelbild

| Även i högre hastigheter är det väl sörjt för vindskyddet i sittbrunnen.

Den sex liter stora motorn med tolv cylindrar och dubbla turbo levererar 635 hästkrafter. Det är en enastående teknisk uppvisning men miljöhänsynen är under isen, 317 gram koldioxid per kilometer.

Ändå kan jag inte släppa tanken på hur nya Bentley Continental GTC skulle kännas med den mindre motorn, den som bara har åtta cylindrar och 550 hästkrafter. V8-motorer har en rund, varm ton medan den här W12-motorn mest låter och känns sammanbitet fokuserad, på gränsen till arg. Det kan verka förmätet, men jag tror att V8-motorn skulle kunna vara mysigare och klä bilen bättre.

Tung men lätt

Körningupplevelsen för övrigt? Fest hela dagen! Bilen är upp till 20 procent lättare än föregångaren och sällan har jag kört en så tung bil som känns så vältränad i benen. Styrningen är lagom avvägd, automatlådan suveränt mjukväxlande och de adaptiva stötdämparna gör ett förtjänstfullt jobb när hastigheten ökar längs vindlande småvägar. Krängningshämmarna är aktiva och får kraft från ett 48-volts elsystem.

Artikelbild

| Den extremt välgjorda tygsuffletten kan fällas upp eller ned om bilen rullar maximalt 50 kilometer i timmen. Manövern tar 19 sekunder.

Bilen är sprängfylld med teknik som aldrig lyser med sin närvaro. I stället handlar det om estetik.

Den gedigna tygsuffletten fälls upp eller ned elektriskt på 19 sekunder – i upp till 50 kilometer i timmen – och är ett mästarprov i genren. Interiörens utformning och detaljer är som att vandra runt i en utställning full av förstklassigt hantverk. Ädelträ av två olika slag, ljust respektive mörkt, kombineras med metallreglage och läderarbete som inte lämnar minsta blotta i försvaret.

Artikelbild

| Nya Bentley Continental är den tredje generationen sedan 2003, efter att Volkswagen köpt Bentley 1998. Modellnamnet Continental användes första gången 1952.

Jubileum

Provbilen är i ett speciellt utförande med anledning av Bentleys 100-årsjubileum. Exakt hur mycket den kostar eller vad de ymniga tillvalen betingar vill inte den svenska importören berätta. Grundpriset för Continental GTC W12 är knappt 2,7 miljoner svenska kronor och rimligen är provbilen i tremiljonersklassen. Det är naturligtvis en alldeles tossig mängd pengar för ett fordon med miljöprofil i klass med ett kryssningsfartyg.

Artikelbild

| Jämfört med föregångaren från 2011 har nya Continental mer skulpturala karosslinjer. Men släktskapet med förra modellen och övriga Bentley är starkt, menar Eric Lund som på bilden gör sig redo för testkörningen.

Betraktad som ett uttryck för hantverkskultur och bilbyggarkonst är det ändå ett pris som kan begripas, till och med förefalla rimligt. Och dyra bilar som denna har sällan svårt att finna köpare.