ââTanken sĂ„ smĂ„ningom Ă€r att man ska kunna mĂ€ta hur mycket ström varje enskilt fordon förbrukar och ta betalt utifrĂ„n det, sĂ€ger Jonny Geidne, utredare pĂ„ Transportstyrelsen.
Sveriges första permanenta elvĂ€g â alltsĂ„ en körbana dĂ€r fordon kan laddas under fĂ€rd â Ă€r planerad pĂ„ E20 mellan Hallsberg och Ărebro. Den vĂ€ntas öppna för trafik 2026.
Transportstyrelsen har pÄ uppdrag av regeringen tagit fram förslag pÄ hur ett system för att ta ut avgifter för att köra pÄ statliga elvÀgar kan se ut. Myndigheten har Àven tittat pÄ hur ett tekniskt system, datahantering och ansvarsfördelning bör utformas.
Unik fordonsidentitet
Enligt förslaget ska fordonsÀgare kunna ansöka om tillstÄnd digitalt för att kunna anvÀnda elvÀgarna. Trafikverket föreslÄs fÄ ansvar för kontrollen av vilka fordon som anvÀnder vÀgen via en unik fordonsidentitet. Kontrollen kan göras via utrustning i antingen fordonet eller elvÀgsanlÀggningen.
Information om identitet, tid och vilken mÀngd el som har tagits ut Àr sedan tÀnkt att skickas till Transportstyrelsen som underlag för betalning.
Till att börja med föreslĂ„r Transportstyrelsen dock ett förenklat avgiftssystem â en abonnemangslösning med fast mĂ„nadskostnad.
ââDet baseras inte pĂ„ förbrukning inledningsvis, utan pĂ„ en schablon. Hur lĂ€nge Ă€r svĂ„rt att svara pĂ„. Det beror pĂ„ den fortsatta utbyggnaden av elvĂ€gar och ocksĂ„ pĂ„ hur tekniken utvecklas, sĂ€ger Jonny Geidne.
Inte skuldsatta
Enligt den tidigare elvÀgsutredningens förslag, som inte Transportstyrelsen ligger bakom, ska det Àven tillkomma en underhÄllsavgift.
Fordon med körförbud och fordonsÀgare med skulder för elvÀgsavgifter ska inte fÄ tillstÄnd, enligt Transportstyrelsen.
Exakt vilken teknisk lösning det blir Àr inte klart. Elen kan överföras via ledning i luften eller i marken, och kommer sannolikt inledningsvis vara avsedd för lastbilar.
ââDet jag kan sĂ€ga i sammanhanget Ă€r att det har pĂ„gĂ„tt tester pĂ„ olika hĂ„ll i vĂ€rlden och alla tekniker fungerar, sĂ€ger Jonny Geidne.