Uppsalabyrå dubbelt prisade på gala

Flera Uppsalabyråer var nominerade och hade chansen att vinna Publishingpriset. Tre av dem räckte hela vägen – där Matador vann dubbelt.

Matador vann dubbelt på Publishingprisets gala på Berns i Stockholm. På bilden Ulf Hjerppe, enhetschef Brottsoffermyndigheten, Annika Öster, Generaldirektör Brottsoffermyndigheten, Karin Wikman, kommunikatör Brottsoffermyndigheten, Maria Ulfendahl, strateg Matador och Anna Hellström, projektledare Matador.

Matador vann dubbelt på Publishingprisets gala på Berns i Stockholm. På bilden Ulf Hjerppe, enhetschef Brottsoffermyndigheten, Annika Öster, Generaldirektör Brottsoffermyndigheten, Karin Wikman, kommunikatör Brottsoffermyndigheten, Maria Ulfendahl, strateg Matador och Anna Hellström, projektledare Matador.

Foto: Stina Stjernkvist/Publishingpriset

Ekonomi2019-11-06 14:30

Under tisdagskvällen arrangerades Publishingprisets gala på Berns i Stockholm. Flera reklam- och pr-byråer från Uppsala var nominerade. Zellout hade chans att vinna fem priser på galan, Populate fyra, Matador tre, Södra Tornet två, Pophunters Film & TV två och Upsala Nya Tidning ett.

Bäst gick det för Matador som vann dubbelt för kampanjen Av fri vilja, om Sveriges nya sexualbrottslagstiftning som tagits fram för Brottsoffermyndigheten i samarbete med filmbolaget Christjan Wegner och Teknikhuset. De vann i kategorierna Opinionsbildningsfilmer och Kampanjsajter.

– Det här är en kampanj som gjort stor skillnad och som har nått ut till väldigt många unga, säger projektledaren Anna Hellström.

Senare i november kan Matador även vinna i pris i prestigefyllda 100-wattaren som en av 17 nominerade i kategorien Samhällsansvar & Ideellt.

– Det är första gången som vi är med och tävlar där, fortsätter Hellström.

Även Uppsalabyrån Pophunters Film & TV vann pris i kategorien Opinionsbildningsfilmer för sin kampanj OSA-kollen Kränkande särbehandling som gjorts på uppdrag av Suntarbetsliv.

– Vi vann i samma kategori förra året. Opinionsfilmer har blivit lite grann av vår grej, säger Pophunters vd Petter Schanche.

Zellout vann i kategorien Utbildningskataloger för sitt arbete med Uppsala universitet.

– Vi gjorde om utbildningskatalogen till två magasin i ett. Det här var första året som vi producerade den, säger Zellouts designer Liza Pedersen. 

Zellout prisades på Publishingprisets gala för sin kampanj med Uppsala universitet. Från vänster: Jesper Rönndahl, Publisherprisets moderator, Liza Pedersen, designer, Emmy Glans, copywriter och Jesper Sjöström, digital strateg.
Zellout prisades på Publishingprisets gala för sin kampanj med Uppsala universitet. Från vänster: Jesper Rönndahl, Publisherprisets moderator, Liza Pedersen, designer, Emmy Glans, copywriter och Jesper Sjöström, digital strateg.
Karta: Berns Stora Salongen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!