Polotröja och brun kavaj. Så långt stämmer det. Men jag har inget pistolhölster under kavajen och vad värre är – gatorna liknar inte det minsta San Franciscos. Inga hisnande krön, ingen blåskimrande havsvik i fonden, inga gula taxibilar och inga telefonstolpar längs trottoarerna.

Eko mellan husen

Framför allt kör jag städat. Inga hjullyft ens över stadens farthinder och än mindre några yviga bakhjulssladdar runt gathörnen. Ändå vore det enkelt att sladda. Bara att knappa ur antispinnsystemet med en av de kromade men ärligt talat lite plastiga vippströmbrytarna på mittkonsolen. Sedan styra in lite tvärt i en kurva och fälla gaspedalen.

Artikelbild

| Stor och ganska tung men ändå lätt att hålla på rätt kurs även i lite högre hastigheter. Ford Mustang Bullitt är körglad som bilar var för 30 år sedan.

Då skulle bakhjulen garanterat ta ett vidare spår än framhjulen och föraren behöva styra emot med den stora men behagliga ratten. 460 hästkrafter sprungna ur åtta cylindrar i v-formation skulle eka mellan husväggarna och om någon förbipasserande råkade se galenskaperna skulle kanske referensen vara uppenbar.

En mörkgrön Ford Mustang med svarta fälgar är för många synonymt med actionfilmen "Bullitt" från 1968. Det är där Steve McQueen i rollen som polisen Frank Bullitt genomför världens mest berömda biljaktsscen på film.

Modern mix

Ford Mustang är numera en ganska modern skapelse med hjulupphängningar av europeiskt snitt och väghållning som är långt bättre än vad äldre amerikanska bilar kunde erbjuda. Exteriördesignen är en fin blandning av 2010-tal och 1960-tal.

Artikelbild

| Stor och ganska tung men ändå lätt att hålla på rätt kurs även i lite högre hastigheter. Ford Mustang Bullitt är körglad som bilar var för 30 år sedan.

Även motorn är en mix. Det är å ena sidan öppet mål när bränsleförbrukning och miljöhänsyn kommer på tal. Å andra sidan är det en med amerikanska V8-mått mätt modern motor. För alla som har minsta kärlek till klassiska bensinmotorer ger den rikliga mängder av såväl adrenalin- som nostalgikickar.

Och nostalgi är förstås vad versionen kallad Bullitt handlar extra mycket om. Den började säljas i USA förra året – lagom till filmens 50-årsjubileum – och finns sedan några månader även i Sverige.

Artikelbild

| Mörkgrön med svarta fälgar. Just så såg den Ford Mustang av 1968 års modell ut som Steve McQueen körde i filmen "Bullitt" samma år. Två bilar användes till inspelningen, en av dem återfanns för några år sedan. Den renoverades och såldes sedan på auktion där pengarna gick till välgörande ändamål.

Manuell

Köparen kan välja mellan svart eller mörkgrön lackering. Inredningen i provbilen är också svart med gröna sömmar i läderklädseln. Växelspaken är vit som en biljardboll och Mustang Bullitt säljs enbart med manuell låda som är kul och lagom mekaniskt kärv att hantera.

Artikelbild

| Bullitt-logotypen pryder bilens bakstam. Dagens Ford Mustang är en modern konstruktion med analog körkänsla.

Bullitt-logotypen pryder rattcentrum och även bilens bakstam. Motorn är tio hästkrafter starkare i Bullittversionen och motorljudet lär vara lite ettrigare. Om Bullitt är värd hela 70 000 kronor mer än vanliga Mustang GT kan bara den svara på som sett filmen och njutit av såväl biljakten – drygt tio minuter lång! – som resten av den hårdkokta historien.

Själv ser jag mig i innerbackspegeln och konstaterar att jag inte är det minsta lik Steve McQueen. Vänder bort spegeln ur synfältet och växlar ned.