MTR Jota fick i december uppdraget att köra tÄg för det regionala samarbetsbolaget MÀlardalstrafik i Ätta Är framöver, i en affÀr vÀrd fyra miljarder kronor. Konkurrenterna SJ och Arriva överklagade och förvaltningsrÀtten i Stockholm ger SJ rÀtt.
Det statligt Àgda bolaget hade pekat pÄ brister i den prisutvÀrderingsmodell som MÀlardalstrafik anvÀnde vid upphandlingen, rapporterar Södermanlands Nyheter.
MÀlardalstrafik meddelar via bolagets hemsida att man sÀkrade trafiken frÄn och med december redan under vÄren just för att den hÀr typen av processer kan bli lÄngdragna.
Det företag som vinner upphandlingen ska börja trafikera fem strÀckor i regionen frÄn och med den 12 december i Är. Fram till dess Àr det SJ som gör det.
Domstolsbeslutet kom i mÄndags. Samma dag tillkÀnnagavs det att SJ och MÀlardalstrafik enats om en ekonomisk lösning för att SJ ska fortsÀtta köra tÄgen Ànda tills ett nytt avtal börjar gÀlla. För nÄgra veckor sedan meddelade SJ att avtalet skulle sÀgas upp i förtid, med hÀnvisning till stora intÀktstapp under pandemin.
Den nya lösningen innebÀr att de sex regioner som Àger MÀlardalstrafik stÄr för de ekonomiska riskerna i stÀllet för SJ.