I drygt 40 år har klubben funnits och numera har den runt 450 medlemmar. Bilparken är imponerande – omkring 1 000 fordon ägs av medlemmarna sammanlagt. Det är inte bara bilar utan även moppar, motorcyklar, lastbilar och traktorer.

När vi hälsar på är det vardag och gänget som möter upp vid Johannisbergs flygfält i Västerås är pensionärer. De har roligt tillsammans. Ibland kommer de bara till klubben för att snacka och fika. Sammanhållningen är en stor del av grejen.

Det här är ett riktigt gubbdagis. Vi brukar vara bortåt 25 personer på tisdagar och torsdagar när vi träffas – utom när det är städdag. Då är det betydligt färre, säger de och skrattar.
Artikelbild

| Från vänster Fordy Abrahamsson, Lasse Thoresson, Richard Arbrink, Bo Söderberg, Gunnar Enghamre, Torbjörn Boman, Stig Nohlert och Torbjörn Wahlgren gillar gamla bilar och vet hur man får fart på dem.

Problemlösare

Deras kunskap är stor, liksom nätverken de har tack vare sina olika yrkesbakgrunder. Det kommer väl till pass när man sysslar med veteranfordon. Det är alltid någon som känner någon som vet hur ett problem ska lösas.

Bosse Söderberg, som guidar oss runt, är elektroingenjör i grunden. Därför är det inte konstigt att två av klubbens dragplåster är udda elbilar. En Aseatillverkad lastbil från 1941, Elis, och en unik elsportbil, vars drivsystem ABB tog fram i samarbete med BMW. Chassi och kaross är en tvåsitsig öppen kitcar som kallas Sniper. Den är gjord för att utrustas med en SAAB 9000-motor, men har fått ABB:s elektriska drivsystem.

Vi ska besiktiga den på fredag. Den 20 år gamla elektroniken är jättesvår att jobba med, eftersom den inte går att felsöka med dagens datorer. Vi hoppas bara att den ska fungera länge, säger Bosse och bjuder på en liten provtur till huset där alltsammans började på 1970-talet.
Artikelbild

| Vabis 1903, som klubben har renoverat, blev dragplåster i London-Brighton Run som gänget körde i fjol.

Brittiskt rally

En oansenlig rödmålad byggnad som från början var klubblokal är nu garage. Klubben huserar i betydligt större lokaler några stenkast därifrån.

Artikelbild

| Bosse Söderberg rattar Snipern, en unik eldriven kitcar som klubben har byggt, och Torbjörn Boman ska få åka med. Bakom från vänster Lasse Thoresson, Torbjörn Wahlgren, Stig Nohlert, Fordy Abrahamsson och Richard Arbrink.

I garaget har vi verktyg och maskiner som är för skrymmande att ha hemma och här kan man göra en hel del jobb, säger Bosse.

Han var en av deltagarna i rallyt i England som de körde i fjol med en Vabis 1903 – den äldsta överlevande bilen från Sveriges första officiella biltävling ordnad av det som nu är Kungliga Automobilklubben, KAK. London–Brighton Run är öppen för bilar byggda före 1905 och Vabisen blev dragplåster i evenemanget. När bilarna ställdes ut på Regent Street, mitt i London, dagen före starten lockade de en halv miljon åskådare.

Artikelbild

| Torbjörn Wahlgren kör klubbens prisade ellastbil, Elis, av årsmodell 1941.

Vi fattade nog inte hur stort det var, säger Bosse.

Jay Leno

Artikelbild

| Ungefär 1|000 bilar av olika årgångar och modeller ägs av medlemmarna i klubben. Här är några: främst A-Ford 1928, DKW (sedermera Audi), Lotus Elan samt Sniper, en unik elsportbil.

Klubbens arbete har även uppmärksammats av den amerikanske tv-profilen Jay Leno, tillika stor bilsamlare, som delade ut ett pris på bilträffen Power Meet i Västerås år 2010. Renoveringen av ellastbilen från 1941 vann och gänget bjöds in till Burbank i Kalifornien där Leno har sin bilsamling. Det är ett fåtal förunnat att få komma dit och gruppen från Aros Motorveteraner njöt i fulla drag.  Det är bara ett av många priser de fått för sina utmärkta bilrenoveringar.

Vad är bäst med klubben?
Artikelbild

| Sveriges äldsta tillverkade och fungerande förbränningsbilmotor från 1901, även det en Vabis, är i Aros Motorveteraners ägo.

Att den är rolig på många sätt. Några vill skruva, andra är mest intresserade av fordonshistorien och vissa vill bara åka. Att träffas här ger även struktur till veckorna för de av oss som har blivit pensionärer. Gemenskapen betyder mycket, säger Bosse Söderberg.
Vilka planer har ni framöver?
Artikelbild

| Aros Motorveteraner har funnits i över 40 år och har ungefär 450 medlemmar vid det här laget.

Vi kan inte säga så mycket än, men vi har ett samarbete med Tekniska Museet på gång. Vi ska träffa dem i veckan.