Under morgonen och förmiddagen har Barbara Kowalska besökt Vaksalaskolan för att trÀffa rektor och arbetslagsledare. Hon gÄr raskt genom huvudingÄngens portal och ut till grindarna dÀr vi stÀmt trÀff. Det var inte helt lÀtt att hitta en tid för en intervju, men lösningsinriktad som hon Àr reserverade Kowalska ÀndÄ en halvtimme vid lunchtid. Vi sÀtter oss i en av Vaksalaskolans korridorer, vid ett runt bord, men snart ringer det ut till rast och ljudnivÄn gör att vi fÄr söka oss till ett personalrum i stÀllet. Hon puffar snabbt till kuddarna bakom ryggen innan hon sÀtter sig helt tillrÀtta i soffan.
Vi pratar om hur skolan ska komma pÄ rÀtt köl igen med nedskÀrningar och att sÄ fÄ vill utbilda sig till lÀrare. Barbara Kowalska söker orden, vÀger formuleringarna noga och börjar om ett par gÄnger innan hon till slut sÀger:
â Det handlar om att se mĂ€nniskan och att bry sig pĂ„ riktigt. Om vikten av att alla lĂ€rare ska kĂ€nna: Alla elever Ă€r mina elever. Jag vill att varje lĂ€rare ska utveckla sig sjĂ€lv kring det som deras elever inte kan. Samtidigt ska de förstĂ„s ta hjĂ€lp av speciallĂ€rare och andra funktioner som finns att tillgĂ„, sĂ€ger hon.
Hon sÀger ocksÄ att lÀrarkollegiet mÄste jobba pÄ stoltheten inom yrket, att det Àr dÄ som arbetsglÀdjen infinner sig. LÀrare och skolledare Àr de som formar eleverna som mÀnniskor, och det avgör hur barnens liv kommer att te sig, menar hon.
Det var inte frÀmst lÀraryrket som lockade Barbara Kowalska, hon ville bli socionom och hjÀlpa mÀnniskor som har det svÄrt. I tjugoÄrsÄldern arbetade hon som elevassistent och hade lÀtt att fÄ kontakt med struliga tonÄringar som hamnat snett i tillvaron. Av olika anledningar blev det inte socionom utan i stÀllet en lÀrarutbildning och hon kÀnner att hon hamnat rÀtt i livet.
â Jag Ă€r dĂ€r jag vill vara, jag Ă€lskar mitt jobb, och det kĂ€nns stort att fylla 50. Det blir en ny tid i livet fast det egentligen bara Ă€r en siffra. Men för första gĂ„ngen tĂ€nker jag att arbetslivet har ett slut, det har jag aldrig tĂ€nkt förut, sĂ€ger hon.
PÄ fritiden trÀnar hon helst. TvÄ till tre gÄnger i veckan Àr hon instruktör pÄ Friskis & Svettis. Hon har alltid idrottat och trÀnat mycket och hon tyckte att det verkade vara roligt att sjÀlv fÄ sÀtta ihop musik till egna pass. Men sedan tvÄ Är tillbaka Àr det mest spinning som gÀller.
â Jag kĂ€nner en stor glĂ€dje i att leda andra, jag har alltid Ă€lskat trĂ€ning och hĂ„llit pĂ„ med det, det Ă€r passion. Mod och passion Ă€r mina ledord, sĂ€ger hon.
Barbara Kowalska kom frÄn Polen till Sverige och Fittja, utanför Stockholm, som tioÄring. Pappan hade flytt tre Är tidigare. Han ansÄgs var politiskt obekvÀm i hemlandet, sÀger Kowalska, och hade upptÀckt korruption pÄ sin arbetsplats som han inte ville delta i.
â I Fittja fanns hela vĂ€rlden. Vi elever hade fokus pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna varandra och varifrĂ„n vi kom. NĂ€r jag ett Ă„r senare flyttade till Sunnerstaskolan i Uppsala blev det helt annorlunda. DĂ€r lĂ„g fokus mycket pĂ„ mĂ€rkesklĂ€der och andra statusmarkörer, min syster och jag kĂ€nde oss för första och enda gĂ„ngen som invandrare. Sedan gick jag pĂ„ Gottsundaskolan, dĂ€r var det en bra blandning mellan flersprĂ„kiga barn och barn som enbart pratar svenska. Men jag hade aldrig kunnat tro att det skulle kunna vara sĂ„ stora kulturskillnader inom ett land, sĂ€ger Barbara Kowalska.