Han föddes i Malmberget i Lappland dÀr hans far var disponent i det stora gruvbolaget. Han kom till Uppsala som gymnasist, i första ring pÄ reallinjen. Möjligen avsÄg han frÄn början att gÄ i sin fars fotspÄr och Àgna sig Ät naturvetenskap och teknik. SÄ blev det inte. En inre kallelse ledde honom i en annan riktning. Han bytte till helklassisk linje i ring tvÄ och blev sedan teolog och filosof med sÀrskild inriktning pÄ etiken.
Han blev docent i teologisk etik och fick professors namn. Under flera decennier verkade han som lektor i filosofi och religionskunskap vid Katedralskolan. I detta sammanhang kom han att göra betydande insatser i lÀrarutbildningen. Han hann ocksÄ med att under nÄgra Är vara rektor vid Svenska kyrkans pastoralinstitut i Uppsala.
Ăven hans hustru, Cecilia, arbetade i skolans vĂ€rld, hon som kurator. Hon avled 1995. Denna förlust drabbade troligen Holsten svĂ„rare Ă€n hans vĂ€nner dĂ„ förstod. UtĂ„t föreföll han stark. Han fanns emellertid kvar i ett stort nĂ€tverk av vĂ€nner, kollegor och medarbetare i de mĂ„nga projekt i vilka han spelade en viktig social och intellektuell roll. Han vĂ„rdade dessa relationer med omsorg och blev en vĂ€nfast mĂ€nniska som inte glömde nĂ„gon.
Holsten var en kulturkonservativ kristen personlighet. Sin konservatism till trots, var han synnerligen nÀrvarande i nuet. Han kÀnde ansvar för sin omvÀrld, den stÀndigt pÄgÄende och förÀnderliga samtiden. Han ville förstÄ den och var öppen för att lÀra av den. Det ledde till att han i vissa sammanhang framstÄr som en klart progressiv tÀnkare. PÄ Pastoralinstitutet kom sÀkert flera teologiskt konservativa prÀstkandidater med ansprÄk pÄ renlÀrighet att uppfatta honom som betÀnkligt radikal.
Hans bok 1974, âDe homosexuella och kyrkanâ, har spelat en avgörande roll för den mycket större öppenhet och tolerans i homosexfrĂ„gan som intrĂ€tt under de senaste decennierna. Holsten hade insett att kunskaperna om homosexualiteten varit högst bristfĂ€lliga och fördomarna desto starkare â inte minst inom kyrkan. Han ville samla fakta, tog kontakt med sakkunniga â bland dem sĂ„dana som hade egna erfarenheter av att tillhöra denna sexuella minoritet. Hans slutsatser uttalades klart. KĂ€rleken kan vara lika Ă€kta inom en samkönad relation som i en heterosexuell. Boken möttes under de första tvĂ„ Ă„ren med tystnad inom kyrkan. Det var vĂ€l heller inte helt lĂ€tt att opponera mot innehĂ„llet i en sĂ„ seriös och faktabaserad framstĂ€llning gjord av en framstĂ„ende etiker och kyrkoman. SĂ„ smĂ„ningom blev den ett stort uppmĂ€rksammat bidrag till det offentliga samtalet i detta Ă€mne.
Holsten har publicerat mĂ„nga skrifter. âDen dolde artistenâ , 2003 bör nĂ€mnas. HĂ€r var det den biologiska utvecklingslĂ€ran och skapelsetron som avhandlades av flera forskare med Holsten som redaktör och medförfattare.
Holsten var frĂ€mmande för teologisk opportunism. I hans skrifter kan man spĂ„ra en teologisk realism, och en metafysisk syn pĂ„ mĂ€nniskans stĂ€llning i vĂ€rlden. Denna uppfattning sĂ„g han som ett komplement till den darwinistiska synen pĂ„ mĂ€nniskan â som han var vĂ€l förtrogen med. Etiken fordrade ocksĂ„ enligt Holsten ett utomvĂ€rldsligt fundament. SjĂ€len Ă€r inte bara fysiologiska processer i hjĂ€rnan och mĂ€nniskovĂ€rdet grundas inte bara pĂ„ mĂ€nskliga preferenser och nyttotĂ€nkande. Denna grundsyn Ă„terspeglades ocksĂ„ i hans förhĂ„llande till sina medmĂ€nniskor: Omtanke och respekt. Det skimrar ett varmt ljus kring minnesbilden av Holsten Fagerberg.
För vÄr filofiska kvartett