VÄrsolen skiner, en hackspett bearbetar frenetiskt en trÀdstam, och Costes hund Alice rullar lyckligt pÄ rygg under ÀppeltrÀden medan husse serverar kaffe vid stugknuten. Torpet med 40-talsstandard köpte han 1993, och hÀr tillbringar han mycket tid.
Coste föddes i Falkenberg och tog studenten i Mjölby. Hans lÀrare i svenska/filosofi var ingen mindre Àn lektor Sven Stolpe (Àven kÀnd som Alexander Schulmans morfar).
â Jag hade honom hela gymnasiet â fantastisk, en otrolig förelĂ€sare!
Det gav Coste ett Àn starkare sug efter intellektuell stimulans. SÀrskilt gillade han filosofi, och kom 1971 till Uppsala 1971 för att plugga. Först blev det idéhistoria, sedan tvÄ terminer filosofi.
â Jag fick slita hĂ„rt. Den tidens filosofi var matematiskt inriktad.
MÄnga storheter stötte han pÄ:
â Det var mycket kul folk pĂ„ institutionen: Ingemar Hedenius, Torild Dalqvist, Sven Delblanc â för att inte tala om alla stora författare som kom dit.
Han minns speciellt ett praktgrÀl visavi Delblanc och Vilhelm Moberg,
â Man var ju nyklĂ€ckt, och undrade vad farbröderna höll pĂ„ med ...
Coste lÀste in tvÄ terminer filosofi pÄ en, och insÄg sedan att han ju kunde ta lite ledigt, och Àgna mer tid Ät musik. Det slutade med att han 1972 började spela pÄ allvar.
â Sedan var det full fart.
Lite nostalgiskt berÀttar han om Musikforum och festivalen Fria vibrationer i Slottsbacken. Men det var som gitarrist i proggbandet Samla mammas manna han blev kÀnd. Bandet gjorde mÀngder av turnéer under 70-talet, och han spelade Àven spelat med Jukka Tolonen, Jojje Wadenius och Anita Livstrand.
â NĂ€r jag var mellan 20 och 30 Ă„r hade jag 150â200 spelningar om Ă„ret.
70-talet gjorde sig (bland mycket annat) kÀnt för protesterna mot Schlagerfestivalen (sÄsom varande kommersiell).
â MĂ„nga kĂ€nda artister medverkade, som Solarplexus, makarna Dominique och Tommy Körberg som var rĂ€tt radikal dĂ„. Den samlade Musikrörelsen var faktiskt jĂ€vligt mĂ€ktig, mer Ă€n folk fattade dĂ„, sĂ€ger han eftertĂ€nksamt medan han betraktar Alice, nu jagande efter en citronfjĂ€ril i det bleka fjolĂ„rsgrĂ€set.
Under 80-talet övergick han alltmer till att producera och komponera (vinjetten till Björnes magasin kommer ur hans hÀnder).
â Jag Ă€r förtjust i att producera, inte bara sitta stilla och lyssna, sĂ€ger Coste som haft en studio i 18 Ă„r nu. Hans erfarenheter Ă€r lika stora som hans kontaktnĂ€t.
â Sverige Ă€r ett sĂ„ litet land. DĂ€rför mĂ„ste man jobba med allt möjligt inom branschen för att överleva. Jag har jobbat med giganterna i branschen, som Anders âHenkanâ Henriksson, Robyn, Mikael Rickfors, Py BĂ€ckman. Det börjar bli lite svindlande, tillĂ€gger Coste som sĂ„klart spelar fortfarande.
Samla finns numera bara som repertoar, som han spelar med sin trio (som Àven fokuserar pÄ blues). De turnerar pÄ Gotland i sommar. För föga förvÄnande Àr det proggen som fortfarande ligger nÀrmast hjÀrtat. NÀr jag lite skeptiskt frÄgar vad som kan vara progg i dag svarar han snabbt (och vant):
â Det finns en yngre generation som fortsĂ€tter med progg! HĂ€r i Uppsala Ă€r det bandet Reveal, killar i 25-Ă„rsĂ„ldern som kör metal- och hĂ„rdrockstuk. De kan mer om 70-talet Ă€n jag sjĂ€lv.
Det Ă€r ett enormt erkĂ€nnande med tanke pĂ„ hans egna kunskaper â 2013 skrev han in sig i musikhistorien genom ProggÂlĂ„dan, en box med 40 cd-skivor med musik frĂ„n 70-talets alternativa svenska musikrörelse. NĂ€sta spelning Ă€r pĂ„ Scalateatern i Stockholm 12 maj â med gamla, aktiva proggband. BelĂ„tet berĂ€ttar han att Nationalteatern och delar av Lundagruppen Röda Bönor Ă€r med.
â Det ser jag fram mot!