Atis, som han kallades sedan skoltiden, kom till Uppsala 1950 för att utbilda sig till skolpsykolog. Men det var pedagogisk forskning han kom att Àgna sig Ät. Efter att i rekordfart passerat stegen i den akademiska karriÀren fick han 1969 den nyinrÀttade professuren i praktisk pedagogik vid LÀrarhögskolan i Uppsala, en tjÀnst som 1977 överfördes till den pedagogiska institutionen.
Efter pensioneringen 1996 var han under tvÄ Är professor i specialpedagogik vid universitetet i Trondheim. Han var ocksÄ svensk redaktör för Scandinavian Journal of Educational Research. 2001 utnÀmndes han till filosofie hedersdoktor vid UmeÄ universitet.
Hans forskningsintresse gÀllde bÄde didaktik och pedagogik. Under 1960-talet arbetade han intensivt med inlÀrningspsykologiska frÄgor för att utröna möjligheten att med olika tekniker kompensera hörsel- och synskador hos barn. Inför införandet av högertrafiken 1967 ingick han i den vetenskapsgrupp som bidrog med forskningsunderlaget.
Tillsammans med kollegor drev Atis Institutet för Psykologisk-Pedagogisk Konsultverksamhet, IPPK, dÀr mÄnga psykologer fick sin första praktik. Atis var ansvarig för forskningen vid institutet i samarbete med Arbetsmarknadsstyrelsen.
Atis var en sann intellektuell, mÄngsidigt kunnig och intresserad, lyssnande och begrundande, aldrig prestigefyllt argumenterande. Han lyckades vid nÀra 92 Ärs Älder fortfarande vara en glad yngling med en formidabel förmÄga att berÀtta historier ur sitt liv, om segelflygning och livet pÄ torpet tillsammans med sin Bittan, hon som redan i gymnasiet blev hans allra kÀraste och som han fick mer Àn 70 Är tillsammans med.
Saknaden Àr stor hos oss som Àr vana att vÀnda oss till Atis för att berÀtta och diskutera och fÄ kÀnna hans omtanke och vÀrme.