Lina Horndahl tar emot i sitt kombinerade mat-, sov-, vardagsrum och kontor i ettan på Dragarbrunnsgatan mitt i Uppsala. Fast egentligen är hon på väg att flytta härifrån, berättar hon.
– Jag trivs jättebra här och det är ett perfekt läge. Men nu ska flytta några hundra meter bort och bli sambo.
Sedan i våras driver hon företaget ProPitch, som via kurser och rådgivning lär företagare att bli bättre på att kommunicera och nå ut med sina idéer.
– Jag träffar ofta företagare som har jättebra idéer, men som inte är så bra på att nå ut. Många behöver hjälp med den digitala delen som sociala medier och det som folk har allra svårast för är att stå inför folk och prata, berättar hon.

Just det senare är något som Lina Horndahl själv alltid har tyckt om, och när hon startade enskild firma från början var det som 20-årig teaterelev.
– Vi var några elever som ville åka ut och uppträda med ett sång- och lyrikprogram och då kände vi att det här med att starta företag gav en möjlighet för oss att ta betalt för det vi gjorde, förklarar hon.
Att starta eget kändes inte som någon större grej för henne eftersom hon har många egenföretagare i familjen.
– Min mamma har varit matkonsult och min bror har ett it-företag. Min pappa är också småföretagare och min moster har varit det.

Lina Horndahl kan inte riktigt svara på om hon hade några skådespelardrömmar som barn. Men hon berättar att hon gick naturvetenskapligt program med teaterinriktning på gymnasiet och att hon sedan studerade vidare på Teaterhuset i Munkfors och anrika Skara skolscen, där bland andra Richard Wolff, Marie Richardsson och Noomi Rapace har gått.
– Men jag insåg att det är otroligt svårt att leva på skådespelaryrket. Samtidigt ville jag inte att de åren skulle vara bortkastade, och det var då jag hittade retorikämnet, berättar hon.

Artikelbild

Efter tiden i Skara levde hon nio månader som backpacker i Australien, Nya Zeeland och Kina. Sedan återvände hon till Sverige, flyttade till Uppsala och började läsa retorik vid Uppsala universitet. Hon trivdes väldigt bra med studierna, kände sig väldigt motiverad och pluggade mer än helfart. Som en extra krydda var hon med och startade ett radioprogram om retorik som sändes på Studentradion.
– Det började med att vi skulle göra radio som ett delmoment på en kurs, men sedan fortsatte det. Det gav otroligt mycket, vi gjorde reportage och jag fick chans att intervjua personer som Gudrun Schyman och Anders Wall om retorik. Det gav ju större möjligheter att få göra sånt när man hade Studentradion i ryggen.

I dag publicerar sig Lina Horndahl på annat sätt. Bland annat har hon en blogg som tipsar företag och andra om hur de presenterar sig på bästa sätt. Det kan handla om allt från klädsel och kroppsspråk till att göra målsättningar och skärpa innehållet i en presentation.
Du tycker inte att du bjuder på för många gratistips?
– Nej, man kan inte bjuda på för mycket. Jag måste dela med mig för att folk ska få upp ögonen för mig och vad jag har att erbjuda. Det är först då de får förtroende för mig som de kan köpa mina kurser eller anlita mig som retorikcoach.

Att få ett företag att flyta tar några år förklarar Lina Horndahl, och så är det även för henne själv. Hon tycker att det första halvåret har gått bra, men har också jobbat väldigt mycket.
– Men det är så otroligt roligt också. Det som är charmen med att driva eget är ju att resultatet syns så tydligt. Dessutom är det många som har sett mina videor som hör av sig och berättar att jag har inspirerat dem. Och det är ju fantastiskt att få höra.