85-åringen som inte har slutat att meka

Rune Eklund har skruvat på legendariska stridsflygplan, byggt kärnkraftverk och tillverkat en tvåmotorig bil. Vid 85 jobbar han ännu i verkstaden.

Foto: Per Johansson

Uppsala2015-02-02 08:01

Det första man lägger märke till när man kommer hem till Rune Eklunds villa i Knivsta är helikoptern i trädgården.
– Vadå, har inte du någon helikopter hemma? Det har väl alla, säger han och påbörjar en rundvisning i verkstad och garage. Där finns fullt med veteranfordon, såväl sådana som är under renovering som dem som är i prima skick. Mest är det Citroën, ett bilmärke som Rune Eklunds hjärta klappar lite extra för.

Bondpojken från norduppländska Film fick tidigt visa prov på sin förmåga att handskas med fordon. När han var nio år bröt andra världskriget ut och fadern kallades in i det militära.
– Då fick jag börja köra traktorn, och ett par år senare blev det gengasdrift så att jag fick tälja björkved till gengas­aggregatet berättar Rune Eklund.
Misstänksamma grannar höll ögonen på nioåringens framfart och när fadern kom hem på permission fick han förmaningar om att ”säga åt grabben som kör som en skojare med traktorn”.

Som tonåring fick han jobb i en verkstad i Österbybruk och under närmare 20 år jobbade han sedan som bilmekaniker. 1950 bytte han tillfälligt bilar mot flygplan när han gjorde värnplikten som flygmekaniker på F16 i Uppsala.
På flottiljen fanns då J 26 Mustang som hade köpts från amerikanarna vid krigsslutet och i Nyköping fanns brittiska Spitfire som ibland flögs till Uppsala och som Rune Eklund fick vara med och serva. Hans anekdoter om hur vilt det gick till i flygvapnet då förtjänar egentligen en helt egen artikel.
– Flygplanen kunde komma ner med rågax i kylarna och telefontrådar på vingarna, berättar han.

I sitt yrkesliv har Rune Eklund även hunnit resa mycket, först när han gjorde entreprenadarbeten med stenkrossanläggningar och senare under arbete med mobilkranar. Med sina kranar fick han även en viktig roll när kärnkraftreaktorerna i Forsmark byggdes på slutet av 1970- och början av 1980-talen.
På 1960-talet hann med även med ett antal år som bilhandlare, då han sålde Citroën vid Ärna gård. Bilmärket fick han upp ögonen för under ett entreprenadjobb i Kiruna.
– Jag körde Volvo på den tiden. Det var en bergsprängare där som bodde i Bålsta och jag undrade hur han orkade sitta och köra hela sträckan Kiruna–Bålsta på en dag. Han sa åt mig att jag skulle köpa en Citroën om jag skulle åka långt, så det gjorde jag sen.

Eftersom han även tävlade med bilracing på isbana passade Rune Eklund ibland på att tävla med nya bilar som fanns till försäljning i butiken.
– De hade ju alldeles nya däck som greppade bra. Jag blev utskälld av Citroën i Stockholm, men om jag vann med en bil under helgen var det ju alltid någon som ringde och ville köpa den på måndagen.
När han tillverkade en fyrhjulsdriven Citroën med två motorer och två växellådor engagerade sig även huvudkontoret i Frankrike och oroade sig över hans äventyr.
– Ena motorn var på 140 hästkrafter och den andra på 110 så det var ju livsfarligt. Och det var även några britter som hade kört ihjäl sig med en tvåmotorig bil.

I dag tar han det lugnt med bilkörning eftersom han inte tycker att 85-åringar har ute i trafiken att göra. Men arbetet i verkstaden pågår alltjämt, Ibland till och med på natten.
– Min granne såg svetslågan i garaget en natt för ett tag sedan och var på väg att ringa brandkåren innan hon såg att jag också var där ute.
Helikoptern då, kanske någon undrar. Hur kom den in i bilden?
– Det var den helikopter som kraschade med en hundraåring i Heby. Jag köpte den av försäkringsbolaget. Jag har bytt ut delarna på den och ska skaffa miljövänliga motorer. Vi får se om den kommer upp i luften igen. Annars är det redan ganska roligt som det är.

UNT gratulerar
Namn:
Rune Eklund
Aktuell: Fyller 85 år den 5 februari.
Bor: I villa i Knivsta.
Familj: Vuxna barnen Christer, Britt och Jonas. Tre barnbarn.
Yrke: Pensionär. Har en bakgrund som bilmekaniker, bilförsäljare, stenkrossentreprenör och mobilkransentreprenör.
Kuriosa 1: Har en gång kört en bil på tre hjul mellan Malmö och Uppsala. Bilen skulle till en kund som krävde leverans nästa dag och när lagren på ena bakhjulen skar och det inte fanns någon verkstad öppen var det bara att fortsätta.
Kuriosa 2: Har kört biltävlingar med uppländska legender som Bill Nilsson och Ove ”Påven” Andersson och som 34-åring deltog han i carttävlingar mot den då 20-årige Ronnie Peterson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om