Gravstenar vittnar om samtiden

Som ett lokalt arkiv, hugget i sten. SÄ beskrivs gravvÄrdarna pÄ vÄra kyrkogÄrdar i en pÄgÄende inventering. UNT Familj har trÀffat Ulrika Sahlsten och Per Lundgren, Upplandsmuseet.

PÄ Vaksala kyrkogÄrd vittnar gravstenarna om vÄr samtid. NÄgot som nu inventerats.

PÄ Vaksala kyrkogÄrd vittnar gravstenarna om vÄr samtid. NÄgot som nu inventerats.

Foto: Anders Ahlgren

Uppsala2015-10-30 08:00

Ulrika Sahlsten Àr projektledare och har tillsammans med kollegerna Agneta Pettersson och Karin Myhrberg vandrat omkring pÄ upplÀndska kyrkogÄrdar de senaste tre Ären.

Hittills har de hunnit med 14 stycken i Uppsala stift, dÀribland Balingsta, BÀlinge, VÀsterlövsta och Vittinge. Just nu arbetar de med 21 kyrkogÄrdar i Enköpings pastorat. NÀsta Är vÀntar uppdrag i Vendel och Tegelsmora.

Vid inventeringen görs en kulturhistorisk klassificering av gravvÄrdar och gravplatser. De gravvÄrdar som anses vara mycket vÀrdefulla pekas ut sÄ att de kan bevaras för framtiden.

– KyrkogĂ„rdens gravvĂ„rdar Ă„terspeglar livet i en bygd, och kan ses som ett stycke lokalhistoria. Inskriptionerna pĂ„ gravstenarna berĂ€ttar om de mĂ€nniskor som levt och verkat dĂ€r, och berĂ€ttar om personliga villkor, livsöden , familjer, slĂ€ktnamn, gamla gĂ„rdsnamn, yrkestitlar som vĂ€cker nyfikenhet och förundran, och minner om gĂ„ngna tider, sĂ€ger Ulrika.

– Jag stötte en gĂ„ng pĂ„ yrkestiteln ”Hemmansbrukare”, alltsĂ„ inte hemmansĂ€gare. Det var en person som inte sjĂ€lv Ă€gde jorden men Ă€ndĂ„ ville ha förledet hemmans- pĂ„ sin gravsten, minns Per Lundgren.

Begreppet ”vĂ€rdefulla” kan innebĂ€ra hög Ă„lder, ett stilmĂ€ssigt, konstnĂ€rligt vĂ€rde, ett fint hantverk eller nĂ„got tidstypiskt.

– Vissa gravkvarter skapar tillsammans en helhetsmiljö som har stort vĂ€rde, sĂ€ger Per.

– Vi dokumenterar och gör en preliminĂ€r vĂ€rdering utifrĂ„n vĂ„r kompetens. Sedan diskuterar vi och stĂ€mmer av med församlingarna med nya vinklar och perspektiv, sĂ€ger Ulrika som tycker det Ă€r roligt att sĂ„ mĂ„nga församlingar och pastorat Ă€r intresserade och beredda att betala för en inventering.

– Det Ă€r upp till varje kyrklig församling och pastorat om de vill satsa pĂ„ en inventering. Ytterst handlar det om att vĂ„rda och bevara, och det finns möjlighet för församlingarna att söka ekonomiskt stöd, kyrkoantikvarisk ersĂ€ttning, av staten, sĂ€ger Ulrika.

Under arbetets gÄng har hon mÀrkt av en oro frÄn kyrkan över att förstöra vÀrdefulla gravvÄrdar nÀr gravrÀtterna övergÄtt till kyrkan. Trots att Ulrika har inventerat en stor mÀngd gravvÄrdar hÀnder det fortfarande att hon blir berörd av inskriptionerna pÄ stenarna:

– SĂ„klart kan jag kĂ€nna saker, Ă€ven om jag har sett jĂ€ttemĂ„nga gravstenar de hĂ€r Ă„ren. En del texter Ă€r vĂ€ldigt personliga, ofta tragiska, med barn som dött, sĂ€ger Ulrika och berĂ€ttar om en liten barngrav i Enköping dĂ€r tre smĂ„ syskon fick sin sista vila tillsammans.

Hon har ocksÄ slagits av hur ytterst sÀllan kvinnor fÄtt en egen gravsten, och av att hustruns namn alltid stÄr under makens oavsett vem av dem som dött först.

– Och den sociala rangordningen följer med Ă€nda in i döden. Det sĂ€ger en del om livet, filosoferar Per.

Inventeringen visar ocksÄ att skillnaden mellan gravvÄrdarna Àr stor mellan land och stad. PÄ landsbygden Àr gravstenarna mindre, och marken Àr oftast grÀsklÀdd, medan stÀdernas kyrkogÄrdar ofta Àr grustÀckta och har fler monumentalgravar, högresta gravstenar. Fast bÄde pÄ landet och i stan har lokala stenhuggare verkat, ofta med sitt speciella favoritypsnitt.

– Generellt sett har de svenska kyrkogĂ„rdarna aldrig varit vĂ€rdiga som nu, och de Ă€r extremt vĂ€lvĂ„rdade i förhĂ„llande till för ett par hundra Ă„r sedan, dĂ„ de var grĂ€sbevuxna platser, dĂ€r folk gĂ€rna samlades för social samvaro. Dessutom betade djur dĂ€r.

– Av ett gammalt sockenstĂ€mmoprotokoll framgĂ„r att ”betande” djur tillĂ„ts pĂ„ kyrkogĂ„rden men dĂ€remot inte ”bökande”, sĂ€ger Ulrika.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om