Han brinner för försäljning

Mathias Abrahamsson planerade att läsa till läkare men blev i stället egenföretagare i köksbranschen. Nu fyller han 40 år.

Mathias Abrahamsson

Mathias Abrahamsson

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2011-06-09 08:00

Mathias Abrahamssons livsresa hör till dem som man inte hör talas om varje dag. Uppvuxen i en klassisk Uppsaliensisk akademikerfamilj var det givet att han själv skulle studera vidare, och han hade planer på at läsa medicin. Men det fanns ett problem.
– Jag var så kass på engelska, mycket sämre än mina kamrater. Det berodde nog delvis på att vi inte hade tv hemma eftersom min pappa tyckte att tv var något värdelöst.

Så Mathias Abrahamsson tog sig ett sabbatsår under gymnasiet och reste som 18-åring till England – allt i akt och mening att förkovra sig i språket. Han hade ett verkligt ovanlig jobb:
– Jag jobbade faktiskt som au pair i London, något som åtminstone på den tiden enligt lag var förbjudet för killar. Men det borde väl vara preskriberat nu, skrattar Mathias Abrahamsson.
Efter en tid tröttnade han på au pair-jobbet och hittade en annons där man sökte folk som skulle kunna tänka sig att knacka dörr i Londons förorter och sälja tavlor.
– Tavlorna var rena skiten, vansinnigt ful Hötorgskonst, säger Mathias Abrahamsson och gör en grimas.

Men det var här, när han knackade dörr i förorterna som Mathias Abrahamsson började förstå att han blivit begåvad med en stor talang: förmågan att sälja. För de gräsliga tavlorna sålde som smör, och han tjänade tio gånger mer som tavelnasare än som au pair.
Mathias Abrahamsson återvände sedan till Sverige, gick sista året i gymnasiet och gjorde lumpen i flottan. Men några medicinstudier blev det inte:
– Efter gymnasiet kunde jag inte släppa tankarna på det här med att sälja. Jag kände ju att jag var riktigt bra på det.

Så Mathias Abrahamsson gick Lux Business School, industriledaren Hans Werthéns anrika gamla säljskola.
– Jag kände mig otroligt hedrad över att få gå den 18 månader långa utbildningen. Och när jag sedan började som dammsugarförsäljare, ja, då fick jag lära känna mitt Uppsala på ett helt nytt sätt, säger Mathias Abrahamsson och skratttar.
Efter sin sejour som framgångsrik dammsugarförsäljare arbetade han vid ett köksrenoveringsföretag i Östersund. Där sålde han och hans kollega lika mycket som de övriga 15 säljarna tillsammans.

Så småningom föddes idén att tillsammans med kollegan Tord-Erik Zetterström starta eget. Och 1995 stod fabriken i Funäsdalen färdig.
– Affärsidén handlar om att bygga kök i den befintliga planlösningen, säger Mathias Abrahamsson, som i dag arbetar som anställd vd efter att ha sålt bolaget 2008 till Nordic Kitchen Group.
– Jag brinner för försäljning, ledar- och entreprenörskap. Min vision av det goda ledarskapet är ”transformerande” och bygger på att få folk att av egen kraft vilja prestera, att få folk att trivas och göra ett bra jobb för sin egen skull.

Från tidiga barndomsår tillbringade Mathias Abrahamsson tio veckor på Västkusten varje sommar, och präglades tidigt på havet. I dag har familjen ett fritidshus i Rörhamn, Öregrund. Mathias Abrahamsson fascineras av havet i alla dess former, men känner ändå extra starkt för Västkusten.
– Därför tvekade jag länge innan vi köpte huset. Jag var inte säker på att jag skulle uppskatta Öregrund och Östkusten. Men vi trivs fantastiskt bra, och badar faktiskt året runt där – mina döttrar också.

Fakta

NAMN: Mathias Abrahamsson
AKTUELL: Fyller 40 år den 10 juni.
YRKE: Vd för företaget Härjedalskök.
FAMILJ: Sambo Karin, döttrarna Anna och Lotta.
ENGAGEMANG: Familjen, engagerad i Ledarskapscentrum.
INTRESSEN: Barnen, havet, båtar, löpträning, kajakpaddling.
LÄSER JUST NU: Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer.
OM SIG SJÄLV: Social, trivs med folk.
UPPSKATTAR HOS ANDRA: Initiativförmåga, humor. Gillar människor som sprider glädje och positiv energi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om