Han lyssnar pÄ sin omvÀrld

Kjell Westman har arbetat med ljud till film sedan han var i tonÄren. Nu Àr han pensionÀr och kan se tillbaka pÄ ett ljudrikt liv.

Foto: Aina Liljefors

Uppsala2009-12-15 00:00
Kjell Westman kan ljud. Han har Àgnat sitt yrkesliv Ät ljudbilder i mÄnga filmer. Han har sett till att allt frÄn vindens sus, mÀnniskors fotsteg och
pistolskott till dialog och musik framtrÀder pÄ rÀtt sÀtt.
Han har samarbetat med storheter som Astrid Lindgren och Evert
Taube, i filmer som RĂ€nnstensungar, Barnens ö och ÄnglagĂ„rd, med regissörer som Kay Pollak, Colin Nutley och bröderna KaurismĂ€ki och med skĂ„despelare som Siv Ericks, Jarl Kulle och Kjell Bergqvist.

PÄ Kjell Westmans meritlista finns minst 150 svenska, norska och finska filmer. Han har varit med i spelfilmer, journalfilmer, dokumentÀrer och reklamfilmer.
NÀr han fyllde 65 Är gjorde barnen ett bildcollage med titeln Alla tiders pappa. I övre högra hörnet finns ett foto frÄn en filminspelning. Ljuset faller pÄ Stig JÀrrels och Edvin Adolphsons ansikten. I skuggan snett bakom dem stÄr en smal ung man och hÄller den lÄnga mikrofonstÄngen. Det Àr Kjell och det jobb han gör kallas B-ljud.

Hans pappa var elektriker vid produktion av journalfilmer och hans kusiner jobbade med tv-dramatik. Som 16-17-Äring började Kjell Westman sjÀlv pÄ Nordisk Tonefilm, som mopedbud.
- NÀr jag kom ut till inspelningen av Lille Fridolf blir morfar saknades en statist i min Älder. SÄ Torgny Anderberg, regissören som gjorde alla Fridolf-filmerna, lÄnade mig, berÀttar Kjell Westman.

Kjells första ljudjobb var en Åsa-Nisse-film, 1958. SĂ„ smĂ„ningom fick han jobba med A-ljud, att sköta inspelningsutrustningen, och Ă€ven med mixningen av ljudet. Inspelningsplatser var inte bara studior i Stockholm. Han följde med Hep Stars pĂ„ turnĂ© och Sven-Ingvars Ă€nda till Jugoslavien.
PÄ Nordisk Tonefilm arbetade Kjell Westman i tolv Är, sedan fortsatte han till Filmteknik, dÀr han var i tio Är och 1980 tog han beslutet att starta eget, med villan i Rosersberg som sÀkerhet och mitt i en ekonomisk vÄgdal.

För det djÀrva initiativet fick Kjell Westman och han kompanjon utmÀrkelsen Gyllene hörluren 1985.
Han plockar fram en gulnad Expressen med bilder frÄn Guldbaggegalan 1986. Ljuset pÄ stora bilden faller pÄ elvaÄrige Anton Glanzelius, prisad för sin roll i Mitt liv som hund. Men i skuggan snett bakom syns - nej inte Kjell, han Àr skymd, utan en mörkhÄrig dam, hans hustru Despina, "Nenna".
Det var för hennes skull söderkisen Kjell hamnade i Sigtuna kommun. De trÀffades, som sig bör, pÄ en filminspelning. Det handlade om bankvÀsendet, Pengar finns dom? med Olof Thunberg 1965, och Nennas yngsta barn var statist som baby i barnvagn.

Nenna och Kjell blev ett par och fick sÄ smÄningom dottern Regina. I veckan firar paret 35-Ärig bröllopsdag.
- För ett par Är sedan tog jag tag i saken och adopterade Nennas Àldsta barn, Georg och Christina. SÄ de Àr mina allihop nu, sÀger Kjell Westman och tittar mot ett stort foto av tre stiliga ungdomar.
Kjell Westman pensionerade sig rÀtt tidigt efter en pisksnÀrtsskada som han drabbats av. Under hans 16 Är som egenföretagare blev arbetsdagarna ofta lÄnga, mycket lÄnga.
- Jag kunde ha jobbat till halv fem pÄ lördagsnatten och sÄ ringde Roy Andersson och ville komma in till studion pÄ en söndag. Det var bara att hem och duscha och Äka ut till Solna igen. Det var hÄrt för familjen, sÀger han.

En enda gÄng var han med om att premiÀrdatumet för en film sköts upp. Det var med filmen Fimpen, 1974, med bland andra Magnus HÀrenstam.
- Det var Bo Widerberg som absolut ville dubba om nÄgra repliker!
Studiolokalen var före detta biografen Castor, sÄ ljudet kunde testas i en autentisk miljö.
Mixerbordet var ett par kvadratmeter stort, gjort i USA, filmduken mÀtte fyra gÄnger Ätta meter, bandspelaren för de stora perforerade ljudbanden fyllde en vÀgg, berÀttar Kjell.
- NÀr filmen Aladdin skulle fÄ svenskt ljud kollade en kvinna frÄn Disney olika ljudstudios och fastnade för oss. NivÄerna pÄ ljudet mÄste vara exakt rÀtt, berÀttar Kjell Westman.

Ibland var det lastbilslass med band. Dialog, inspelningsljud, naturljud, effektljud och musik skulle mixas ihop. Alla ljud skulle sitta rÀtt och lÄta autentiska. Till de första Wallanderfilmerna gjordes Àven en komplett mix utan svensk dialog, för att den skulle kunna dubbas pÄ olika sprÄk. Och ibland stod kÀnda skÄdespelare i studion för att dubba sina repliker.
- Max von Sydow, Liv Ullman och de andra i Utvandrarna och Nybyggarna skulle ju prata smÄlÀndska, vi hade en flicka dÀrifrÄn med i studion för att hjÀlpa dem, berÀttar Kjell Westman om samarbetet med Jan Troell 1984.
Personligt
Namn: Kjell Westman
Aktuell: Fyller 70 Är den 17 december.
Bor: Aludden i Sigtuna.
Familj: Hustrun Nenna, barnen Georg, Christina och Regina, tre barnbarn.
Arbete: Ljudtekniker för film. Drev lÀnge egna firman Filmmixarna.
Favoritfilm: Besökarna, 1988, för att det var sÄ mycket jobb med ljud­effekterna i den.
LÀser gÀrna: Teknisk litteratur med inriktning pÄ ljud och bild.
Beundrar: Per Hallberg, svensk ljudmixare i Hollywood, som fick en Oscar 2008 för Bourne ultimatum. "DÀr finns ju hur mycket pengar som helst att lÀgga pÄ ljudet."
Ser fram emot: Filmen Avatar.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om