När UNT ringer upp Johan Nilsson Björk har han precis kommit hem från en resa i Thailand eftersom han har haft lov från teaterstudierna på Tokyo film center.
– Ja, äntligen fick vi lite ledigt. Vi har haft en lång period då vi har haft föreställning med skolan och varit på teatern från morgon till kväll, berättar han.
Det var våren 2013 som han flyttade till Tokyo för att påbörja den tre år långa utbildningen. Han hade då tidigare bott två gånger i Japan i samband med sina studier i japanska vid Stockholms universitet och det som fick honom att än en gång återvända till landet var hans dragning till teaterformen rakugo, en monologform som påminner om ståuppkomik, men där skådespelaren sitter ner och berättar humoristiska historier.
– Egentligen kände jag mig ganska klar med Japan efter mitt andra studentutbyte, men det är rakugon som lockar mig att vara kvar. Det är en komisk teater, men som ändå har mycket djup. Det är inte bara slapstick, säger Johan Nilsson Björk.
Ett par gånger i månaden uppträder han med rakugo under namnet Borubo-tei Ikeya, vilket kan översättas till Volvo och Ikea.
– De saker japanerna känner till om Sverige är Ikea, Zlatan, Volvo och kanske Hennes & Mauritz. Och att det är kallt där, säger han och skrattar.
Spela teater gjorde han redan som barn hemma i Uppsala och när det blev dags att söka gymnasiet lockade inte något av de vanliga programmen utan istället sökte han teaterlinjen på Bolandgymnasiet.
– Jag valde väldigt mycket med hjärtat, men det var en bra utbildning. Man fick lära sig mycket och byggde upp sitt självförtroende, berättar han.
Efter gymnasiet läste Johan Nilsson Björk kinesiska och lingvistik i Uppsala, men studierna kom av sig och han hade istället ett par extrajobb innan han började läsa japanska vid Stockholms universitet.
– Det var mitt intresse för manga och anime-kulturen som fick in mig på det spåret. Jag hade sett anime på tv när jag var liten och sedan läste jag mycket mangaserier, först i fysisk form och sedan på nätet, berättar han.
Trots intresset för den japanska kulturen har han dock ibland lite svårt för mentaliteten i det nya hemlandet.
– Dels är det det där med anseendet, att man alltid ska hålla masken, dels går saker så långsamt här. Man ska vara så artig, buga och säga långa ramsor och tacka så mycket. Det gör mig lite irriterad ibland, även om jag tror att jag har anpassat mig hyfsat bra, säger Johan Nilsson Björk.
Språket behärskar han dock bra vid det här laget, även om det kan kännas jobbigt att spela teater på japanska.
– Det är uttalet framför allt som är jobbigt och jag märker att det tar mycket mer hjärnkapacitet än att spela på svenska. Men samtidigt gäller det att slappna av så att inte skådespeleriet blir lidande, säger han.
Har du lätt för språk?
– Ja, det tror jag. I alla fall säger min mamma att jag har det.
Att skaffa en bostad i Tokyo är inte det lättaste, men efter en hel del turer kunde Johan Nilsson Björk och hans flickvän för en tid sedan flytta in i en lägenhet i en äldre del av Tokyo.
– Det är inte så mycket skyskrapor här och väldigt trevligt, även om man kanske inte kan kalla det för småstadskänsla.
Om han blir kvar i Japan även i framtiden vet han inte i nuläget. Kanske flyttar paret till Europa så småningom.
– Det är ju lite mer avslappnat hemma. Jag trivs nog bättre i Sverige och min flickvän kommer från England så hon har inte heller så starka kopplingar hit. Och om jag ska bilda familj framöver är det kanske praktiskt att flytta hem.