Vi trÀffas pÄ Centrum för forskning om religion och samhÀlle i Engelska parken dÀr Ninna Edgardh forskar och undervisar. Hon Àr professor i kyrkovetenskap och det hon Àgnar sig Ät kretsar kring kyrkans och religionens roll i dagens moderna samhÀlle.
â FrĂ„gan Ă€r om Sverige verkligen Ă€r sĂ„ sekulariserat som mĂ„nga tror. TvĂ„ tredjedelar av svenskarna Ă€r fortfarande med i Svenska kyrkan och nĂ€stan hĂ€lften tror pĂ„ nĂ„gon högre kraft. Ett nytt intresse för religionen vĂ€cktes i slutet av 1990-talet, sĂ€ger hon.
Ninna Edgardh menar att det fortfarande finns en stor lojalitet till folkkyrkan och att det dessutom har kommit mÄnga kristna personer frÄn andra lÀnder hit pÄ senare Är som ytterligare stÀrker kyrkan. Samtidigt Àr gudstjÀnstbesökarna fÄ, och mÀnniskors kunskaper om kyrka och religion dÄliga.
â Det finns mĂ„nga gamla strukturer och fördomar att göra upp med för kyrkan, men jag tror inte bara att vi ska ge upp, utan i stĂ€llet bejaka den tro mĂ€nniskor har och försöka dra nytta av det nyvĂ€ckta intresset, sĂ€ger hon.
Innan hon började studera till prÀst jobbade Ninna Edgardh ett tiotal Är som journalist, nÄgot som spelade in nÀr hon under prÀstutbildningen valde att gÄ vidare pÄ forskningsbanan.
â Det skulle ge mig chansen att fĂ„ grĂ€va lite djupare i ett Ă€mne. En journalist Ă€r ju mer pĂ„ ytan, sĂ€ger hon.
Som barn var det dock varken journalist, forskare eller prÀst hon ville bli utan telegrafist eftersom hon ville vara pÄ havet och jobba.
Hon vÀxte upp i ett priviligierat omrÄde vid Stureplan mitt i Stockholm och nÀr vÀnstervindarna blÄste in över landet i slutet av 1960-talet blev det ett uppvaknande för henne.
â Jag var 14 Ă„r nĂ€r jag lĂ€ste Sven Wernströms ungdomsroman âMannen pĂ„ gallretâ, om en uteliggare i Paris. Det blev en vĂ€ckarklocka eftersom det inte hade funnits nĂ„gra tiggare dĂ€r jag vĂ€xte upp.
Hon engagerade sig i skolpolitiken och fĂ„ngades av FNL-rörelsen, men drevs ocksĂ„ av sin kĂ€rlek till ord och kommunikation. Som 19-Ă„ring började hon jobba i en vĂ€nsterbokhandel, och senare hamnade hon i betydligt mer anrika Nordiska bokhandeln pĂ„ Ăstermalm.
Hon började studera kommunikation och senare kom hon in pÄ journalisthögskolan. Som journalist jobbade Ninna Edgardh bland annat pÄ Norrtelje tidning. Men en kÀnsla av att hon alltid intervjuade andra utan att fÄ fördjupa sitt eget tÀnkande i en kombination med att hon kÀnde att hon utnyttjade folk, fick henne att söka till prÀstutbildningen i stÀllet.
â NĂ€r jag kommer ut frĂ„n ett sorgesamtal Ă€r jag sĂ„ glad över att jag har kunnat finnas dĂ€r för de sörjande och inte ska gĂ„ ivĂ€g och sĂ€tta mig och skriva om dem och hĂ€nga ut dem efterĂ„t.
PrÀst blev hon först för sex Är sedan. Hennes forskning gick bra och hon hade börjat övervÀga att avsÀga sig sin plats pÄ prÀstutbildningen.
â Men ofta Ă€r det ju sĂ„ att nĂ€r man försöker stĂ€nga en dörr slutar det med att man gĂ„r in genom den i stĂ€llet. Jag hade förlorat min nĂ€rhet till kyrkofrĂ„gorna och kĂ€nde mig mer som en samhĂ€llsforskare i största allmĂ€nhet, sĂ€ger Ninna Edgardh som en tid var tjĂ€nstledig helt för att jobba som prĂ€st, och som i dag har nedsatt tjĂ€nst för att inte tappa kontakten med kyrkan.
â Det har jag dels genom prĂ€sttjĂ€nstgöring dels genom att jag hĂ„ller föredrag i olika sammanhang dĂ€r jag förmedlar min forskning till dem som jobbar inom kyrkan, berĂ€ttar hon.
Vad hÀnde med lÀngtan till havet dÄ, undrar sÀkert nÄgon.
â Den lĂ€ngtan fĂ„r jag uppfylld varje gĂ„ng jag kommer till vĂ„rt hus i Ăregrund. DĂ€r fyller jag pĂ„ energi.