Det är lätt att det blir prat om musik när man träffar Nina Hamrén. Musik och sång har varit hennes stora intressen ända sedan hon var mycket liten, och numera är det hennes yrke. Även om jag försöker få henne att nämna något annat intresse, som till exempel träning, så faller hon inte alls i den fällan. Det är musik som gäller, även om Nina Hamrén nu har ett mer hälsosamt fokus på piano- och sångträning än för några år sedan.
Det var genom kantorn i församlingen hemma i Veddige, två mil norr om Varberg, som hon började sjunga. Först i barn- och ungdomskören, senare kyrko- och gospelkören.
När det var dags att välja till gymnasiet tog hon steget från det hemvanda och sökte och kom in på det estetiska programmet på Nordiska musikgymnasiet i Stockholm där hon studerade klassisk sång och piano.
– Det var jättekul. Och speciellt. Det kändes så roligt att få ägna sig åt sitt specialintresse, kommenterar Nina Hamrén.
Dagarna fylldes av studier och repetitioner. Och när gymnasieåren var slut fortsatte hon till pianostudier vid Kappelsbergs musikskola i Härnösand. Men det stannade inte där. Efter det blev det Vadstena folkhögskolas musiklinje och specialinriktning på sång och piano.
– Det är ett speciellt sätt att lära känna människor på. Att lära känna varandra genom musiken. Det är det man har gemensamt och min förhoppning var att jag skulle kunna satsa på en solistkarriär, säger Nina Hamrén.
Hon fortsatte till studier på Musikkonservatoriet i Odense. Men efter ett år där tog det plötsligt stopp.
– Det blev helt enkelt för mycket till slut. Helt plötsligt kände jag att det gick på rutin att öva sex timmar om dagen, och jag ställde mig frågan: Vem är jag utan det här? Alla jag kände hade en koppling till musiken och jag tyckte att jag levde i en bubbla, förklarar Nina Hamrén.
Brytningen blev plötslig och jobbig. Hon tappade fotfästet och reste hem till Veddige. Men efter en tid hemma kände hon sig sugen på att göra något annat och sökte sig till Göteborg och fortsatta studier, i helt nya ämnen.
– Jag ville läsa något som var kravlöst. Jag ville vara mer spontan och bestämde mig för att läsa italienska.
Hon har alltid varit förtjust i den italienska kulturen, maten och musiken. Att läsa italienska blev något positivt och när hon kände sig mer i balans öppnade det även vägen in i musiken igen. Hon hittade en sångpedagog i Göteborg och återknöt till den klassiska operan.
– Det var ett sätt för mig att komma tillbaka. Och under den här tiden hittade jag också min inre röst och mådde allt bättre.
Hon började läsa musikvetenskap och undervisade i piano och sång. Under samma tid fick hon möjlighet att medverka i Operakören på Opera på skäret i Kopparberg. Repetitionerna följdes av ett tiotal föreställningar.
– Det var så kul. Och särskilt eftersom jag under tiden där träffade min tenor, säger Nina Hamrén och refererar till sin sambo Erik Boström.
Tillsammans med honom har hon deltagit i flera olika egna föreställningar, bland annat med operor av den svenske kompositören Ivar Hallström, som framfördes på Staffansgården i Knivsta. Framför dem ligger nu framförandet av delar av Händels Messias i Vaksala kyrka. Nina håller också på att studera in en roll i operetten "Orfeus i underjorden” som hon repeterar med några sångarkolleger som tillsammans bildar gruppen Sångbolaget. De ska under nästa år spela föreställningen på Aliasteatern i Stockholm.
– Det har blivit många olika projekt under de senaste åren. Jag kan inte leva på musiken till hundra procent, utan fyller upp med arbete som personlig assistent, säger Nina Hamrén som efter sin magisterexamen i musikvetenskap vill doktorera inom svensk 1800-talsopera. Men innan dess hoppas hon att familjens husletande ska ge resultat.
– Jag längtar efter att kunna sjunga och spela när jag vill. Utan att behöva ta hänsyn till grannar som kan bli störda, säger Nina Hamrén.