Pedagogiska pristagare utsedda

Årets pedagogiska pristagare vid Uppsala universitet Ă€r utsedda. De undervisar i Ă€mnen kopplade till lingvistik och filologi, kostvetenskap, lĂ€kemedelskemi samt ekologi och genetik.

Gesa Weyhenmeyer.

Gesa Weyhenmeyer.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2015-05-20 21:00

Universitetslektor Jakob Andersson vid institutionen för lingvistik och filologi har tilldelats 2015 Ärs pedagogiska pris inom omrÄdet teologi, humaniora och lÀrarutbildning.

Jakob Andersson Àr en mÄngsidig och engagerad lÀrare som med aktiverande pedagogik mÄnar om varje enskild students lÀrande. Han har utvecklat undervisningsformerna pÄ Àmnets kurser med ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt i Ätanke och med en öppenhet för samverkan med sÄvÀl studenter och kollegor som andra Àmnen och institutioner. Hans genomtÀnkta kursupplÀgg och kunniga, kreativa lÀrarinsats motiverar och inspirerar studenterna i deras studier inom lingvistik och filologi.

Universitetslektor Agneta Andersson vid institutionen för kostvetenskap har tilldelats 2015 Ärs pedagogiska pris inom omrÄdet juridik och samhÀllsvetenskap.

Agneta Andersson inspirerar, engagerar och aktiverar studenter och doktorander. Hon skapar ett öppet klimat för lÀrande som uppmuntrar till kritiskt tÀnkande. Ett vetenskapligt förhÄllningssÀtt kÀnnetecknar hennes undervisning. Agneta har varit initiativtagare till Studentmottagningen och hon har bidragit till att dietistprogrammet organiserats om och nu bedöms hÄlla hög kvalitet. Hon Àr professionell och prestigelös pÄ ett sÀtt som stimulerar pedagogisk diskussion och utveckling i kollegiet.

Professor Anders Backlund vid institutionen för lÀkemedelskemi har tilldelats 2015 Ärs pedagogiska pris inom omrÄdet medicin och farmaci.

Anders Backlund Àr en skicklig förelÀsare och en god lyssnare som genom sitt engagemang för undervisningen och Àmnet skapar ett positivt inlÀrningsklimat. Han stimulerar studenterna till kritiskt tÀnkande genom att diskutera sÄvÀl vetenskapliga artiklar som information frÄn massmedia i undervisningen. Anders tydliggör ocksÄ, genom omvÀxlande och aktiverande undervisningsmoment, kopplingen mellan teori och tillÀmpning. Hans lyhördhet för studenternas Äsikter leder till en dialog som pÄverkar kursutformningen positivt.

Professor Gesa Weyhenmeyer vid institutionen för ekologi och genetik har tilldelats 2015 Ärs pedagogiska pris inom omrÄdet matematik, naturvetenskap och teknik.

Med ett energiskt intresse för studenternas utveckling anpassar Gesa Weyhenmeyer lyhört sin undervisning till studenters olika behov, sÄ att de tillgodogör sig lÄngsiktiga ekologiska kunskaper. Hon arbetar vÀl förberedd med aktiverande och varierande undervisningsformer för att, bÄde enskilt och i grupp, nÄ varje student. Gesa delar med sig av sina undervisnings- och forskningserfarenheter, pÄ sÀtt som engagerar och inspirerar bÄde studenter och kollegor att ta ansvar för lÀrandet.

Forskare Felix Ho vid institutionen för kemi har tilldelats 2015 Ă„rs fria pedagogiska pris pĂ„ temat ”Undervisning som utvecklar ett vetenskapligt förhĂ„llningssĂ€tt”.

Felix Ho utvecklar studenternas förmÄga till vetenskaplig reflektion. I kollegialt samspel utformar han kemilaborationer dÀr studenterna lÀr sig undersökningsmetodik sÄvÀl som vetenskapligt tÀnkande. Studenternas förmÄga att argumentera vetenskapligt trÀnas interaktivt bÄde i undervisning och examination. Felix Àr en mÄngsidig och uppskattad lÀrare, samt en engagerad pedagogisk ledare som gÀrna utforskar och utvecklar studenters lÀrande.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om