Det Àr inget tvivel om att det Àr en person som Àr stolt över sin skola nÀr vi möts pÄ à rstaskolan. Eleverna har pÄsklov förutom fritidshemsverksamheten, men de syns inte till, sÄ vi möter bara enstaka mÀnniskor i den annars öde skolan. Carina Bellbring visar pÄ olika verk pÄ vÀggarna som eleverna har gjort.
â Titta till exempel pĂ„ de hĂ€r i papper urklippta hĂ€nderna, varje elevs hand finns avritad hĂ€r. Och inget har blivit förstört.
Den hÀr dagen har hon tillbringat förmiddagen med jobbintervjuer. Nej, det Àr inte hennes eftertrÀdare som ska till, det Àr klart sedan lÀnge, utan nu gÀller det skolkurator. Men in i det sista vill hon vara med och se till att det blir bra personal pÄ skolan.
â Som arbetsledare Ă€r man förstĂ„s beroende av vilka medarbetare man har. Jag har haft tur dĂ€r och jag Ă€r verkligen glad och stolt över mina kolleger hĂ€r pĂ„ skolan.
Kanske Ă€r det som en anekdot hon berĂ€ttar: âEn elev frĂ„gade vad det Ă€r jag gör egentligen. DĂ„ svarade jag att det Ă€r jag som anstĂ€ller. DĂ„ sade denne, det har du verkligen gjort bra!â. Carina Bellbring Ă„terkommer ocksĂ„ gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng till hur mycket hon uppskattar medarbetarna.
Just denna dag har pollenallergin satt in sÄ hon kÀnner sig aningen sÀnkt av den. UtÄt mÀrks det dock inte mycket utan hon framstÄr verkligen som en varm och omtÀnksam person.
Hon startade sin bana som lÀrare pÄ mellanstadiet. UppvÀxt i Uppsala och gick lÀrarseminariet hÀr ocksÄ.
â Jag stortrivdes som lĂ€rare, det Ă€r en sĂ„ hĂ€rlig Ă„lder att undervisa för i mellanstadiet. De Ă€r vetgiriga och börjar stĂ€lla frĂ„gor om livet och samhĂ€llet.
Till att börja med var hon tveksam till att ta jobbet som rektor, men hon har trivts bra med det genom Ären.
â Visst Ă€r det tufft emellanĂ„t, det kostar pĂ„ nĂ€r det inte funkar. Men jag tar till klyschan âĂnda in i kaklet!â. Vi kör fullt ut, eleverna ska stĂ„ i centrum och sedan ska alla personalkategorierna vara med dĂ€r. Inte minst har det varit viktigt att vi har sĂ„ bra bitrĂ€dande rektorer.
Man kÀnner tydligt hur mycket hon vÀrnar om eleverna, att alla ska ha en rejÀl chans.
â Skolan Ă€r det viktigaste jobbet. Alla elever Ă€r olika, med olika förutsĂ€ttningar, men alla kan lĂ€ra sig, sĂ€ger hon.
Carina Bellbring sĂ€ger att det handlar om tillgĂ€nglighet och kommunikation. Och medbestĂ€mmande, eleverna ska vara delaktiga i det som hĂ€nder. Ett exempel Ă€r att man införde âpolaretidâ, ett tillfĂ€lle dĂ€r man pratar om regler och normer, om hur man blir en bra âpolareâ helt enkelt, om respekt och empati. Alla fick ett armband dĂ€r det stĂ„r ordet âpolareâ som en pĂ„minnelse. En annan sak dĂ€r eleverna har fĂ„tt vara med ordentligt Ă€r planeringen av skolgĂ„rden som ska fĂ„ ett ordentligt ansiktslyft.
Om sig sjÀlv som ledare sÀger hon:
â De andra brukar sĂ€ga âhon Ă€r envisâ, och sĂ„ Ă€r det nog, men jag kan lyssna och Ă€ndra mig. Och sĂ€tta ned foten nĂ€r det behövs!
Allt Àr inte solsken dock. Under sina Är som rektor har skolan fÄtt sex anmÀlningar till skolinspektionen.
â Det tar pĂ„ en nĂ€r det blir sĂ„, men lyckligtvis har samtliga lagts ned.
Hon tycker att samarbetet med ansvariga politiker och tjĂ€nstemĂ€n i kommunen fungerar bra. ĂndĂ„ menar hon att ingen skola i jĂ€mförbara har lĂ€nder har petats sĂ„ mycket i som i den svenska.
â Att den finska skolan har sĂ„ bra resultat beror pĂ„ att samsynen mellan partierna varit sĂ„ stor dĂ€r, de har fĂ„tt jobba i fred pĂ„ ett annat sĂ€tt.
Ăven om det Ă€r vemodigt att sluta ser hon fram emot att göra annat. Sorgligt nog gick hennes man Björn bort för nĂ„gra Ă„r sedan men barnbarnet Sigrid fĂ„ ta tid.
â Jag var tveksam, men det Ă€r precis sĂ„ roligt som de sĂ€ger med barnbarn, sĂ€ger Carina Bellbring.