”Välkommen till Röda korsets fixartjänst. Tala in namn och telefonummer efter signalen så ringer vi upp.” Varje vardag mellan nio och tolv lyssnar någon av de frivilliga i gruppen av meddelandena på telefonsvararen som är öppen dygnet runt alla dagar. Dagens rutt är redan schemalagd.
Första stoppet är hemma hos en dam i centrum som behöver hjälp att få upp gardinerna. Därefter kör Berth Fredriksson vidare för att flytta taklampor och hänga tavlor.
– Vanligtvis hinner vi med fyra, fem uppdrag per dag. Ofta handlar det om att byta glödlampor eller gardiner men vi monterar även hyllor och gör enklare reparationer. Det kan vara en låda som gått sönder eller en dörr som kärvar. Men vi målar inte om och tapetserar, säger Berth Fredriksson som är gruppledare för föreningens tio fixare, som alla själva är pensionärer.
Fixarna tar inte ut någon ersättning och tjänsterna är gratis vad gäller arbete, resor och parkering. Krävs annat material än skruvar och spik får dock kunden själv stå för kostnaderna. Berth Fredriksson uppskattar att de hinner med 500 jobb på ett år och att drygt hälften är återkommande kunder.
Själv började han engagera sig i Uppsalakretsens second hand-försäljning när han gick i pension för tio år sedan, men någon tyckte att han passade som fixare, och på den vägen är det. Precis som flera andra i gruppen har han en bakgrund inom byggbranschen. Efter folkskolan blev han lärling på ett glasmästeri i Luleåtrakten. I Uppsala avancerade han till vice vd på ett företag innan han som 50-åring öppnade eget glasmästeri.
– Genom åren har jag sugit in kunskaper från skilda håll. Innan jag byggde mitt sommarhus hade jag samspråkat med rörmokaren i fikarummet och sett hur golvläggaren fogar kakel. Inga konstigheter. Utöver praktiskt handlag, social förmåga och lång arbetslivserfarenhet är det inställningen som förenar oss fixare.
Flertalet kunder är äldre damer som inte längre orkar bära upp vinterkläderna på vinden eller blomsterlådorna från källaren. De vill klara sig själva, menar Berth Fredriksson, men av naturliga skäl får de yrsel när de står på pallen för att hänga upp sina gardinstänger. Ibland har olyckan redan varit framme.
– Vi tar oss också tid att prata en stund även om vi är punktliga och följer vårt körschema. Uppdraget är roligt och tillfredsställande helt enkelt. Jag tror det är värdefullt för en äldre människa att bli hjälpt av en annan äldre. Vi har mycket gemensamt.
Hemma hos Iréne Grydén blir det tid över till kaffe med dopp och hon passar på att uttrycka sin tacksamhet.
– Jag höjer fixarna till skyarna. Skulle det inte passa mig, skulle jag inte återkomma. Hjälpen är ovärderlig och alla som varit här har varit sympatiska, säger hon.
Tillbaka på Second hand eller Kupan, som butiken kallas i folkmun, berättar Berth Fredriksson att han är orolig att Röda korset tvingas skära ned både på sin hjälpverksamhet och arbetsträning efter Skatteverkets beslut om moms på second hand-försäljning. Innan lunchdags lyssnar han återigen av telefonsvararen. En äldre man meddelar att hans skrivmaskin krånglar. Kanske finns tid över i eftermiddag, annars bokar Berth Fredriksson in ett besök under morgondagen.