Stig föddes i FÀrgelanda, Dalsland. Redan frÄn början kom Stig i kontakt med tekniska koncept genom faderns bilverkstad och tillhörande taxirörelse.Som en följd av detta utvecklades ett flygintresse som kom att följa Stig under hela hans levnad.
Efter studentexamen i Uddevalla 1946 var det dÀrför naturligt att han strax dÀrefter pÄbörjade flygförarutbildning pÄ Ljungbyhed. Efter att ha fÄtt sina vingar valde han dock efter pÄtryckningar frÄn modern att avstÄ frÄn den militÀra banan och i stÀllet utbildade han sig till civilingenjör pÄ KTH. Han avlade sin examen pÄ flygteknisk linje.Efter en tids anstÀllning pÄ Flygförvaltningen rekryterades han 1954 till dÄvarande Fosfatbolagets huvudanlÀggning i Ljungaverk. 1978 utnÀmndes han till disponent och verkschef i Ljungaverk dÀr han verkade fram till 1986 dÄ sjukdom satte stopp för heltidsarbete.
Stig stora tillgĂ„ng var hans förmĂ„ga att hitta rĂ€tt lösning pĂ„ komplicerade mekaniska problem Hans kontakt med flygningen hade lĂ€rt honom att vara ytterst noggrann och inte lĂ€mna nĂ„got Ă„t slumpen. Han var ocksĂ„ mycket pĂ„drivande i sitt sĂ€tt att agera. Dessa egenskaper kom vĂ€l till pass under de utbyggnader som gjordes i Ljungaverk under 60- och 70-talet.Stigs stora intresse var flyget. Efter att ha lĂ€mnat Ljungbyhed bibehöll han kontakten genom att segelflyga. Han var medlem i Sundsvalls segelflygsĂ€llskap och mycket aktiv ocksĂ„ som bogserare. Ăven nĂ€r minnet sviktade mot slutet av hans levnad kunde man alltid föra in samtalet pĂ„ flyg och flygplan. HĂ€r fanns fĂ„ minnesluckor.
Under sin tid i Ljungaverk engagerade han sig ocksÄ i Getbergets slalomklubb vars ordförande han var i flera omgÄngar.Vi som hade förmÄnen att kÀnna Stig som kollega och god vÀn minns framför allt hans stora hjÀlpsamhet bÄde i arbetet och privat. Det var en ovÀrderlig hjÀlp att ha Stig nÀra till hands nÀr det gÀllde snickeriarbeten som rÄdgivare och arbetshjÀlp. Stigs praktiska handlag, noggrannhet och okuvliga energi var fullt jÀmförbart med en bra yrkessnickare.
Vi kÀnner stor saknad.