Teckenspråk inget hinder

Hon bestämde sig rätt tidigt för att bli lärare, och det blev hon: specialpedagog till och med, med teckenspråk och dövlärarexamen. Efter 30 år som lärare är Susanne Loheman nu rådgivare på en skolmyndighet i Sigtuna. Hon längtar efter snö, för hon är en hejare på skidåkning också.

Susanne Loheman fyller 60 år.

Susanne Loheman fyller 60 år.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2011-12-05 00:02

I den lantliga idyllen Underberga utanför Vassunda går Susanne L­oheman omkring och väntar otåligt på snön så att hon äntligen kan få ägna sig åt sin älsklingssysselsättning skidåkning. Hon har åkt öppet spår två gånger, Halvvasan sex och Tjej­vasan en gång med ena dottern, ­berättar hon, medan vi slår oss ner i det trivsamma köket och ser ­skymningen falla.

Här har Susanne Loheman och hennes familj bott i 30 år, alldeles ­intill golfbanan och med massor av hästar i hagarna runtomkring.
– Fast själva varken rider eller ­golfar vi, säger Susanne Loheman som förutom skidåkning däremot gärna åker långfärdsskridskor på sjön Valloxen.

Hon är född och uppvuxen i Stockholm och beskriver sin barndom som harmonisk, med en stor, samman­hållen släkt och många äldre kusiner och sysslingar.
– Jag ville bli lärare väldigt tidigt, redan som barn, kanske för att jag är storasyster och de lär ju vara vana vid att bestämma.

Att det blev just barn med ­språkstörningar och funktionsnedsättningar var ingen slump; två ­händelser i livet påverkade henne. Som tonåring blev Susanne Loheman tillfrågad om hon ville bli volontär och hjälpa till att dra rullstolar vid Norrbackainstitutet i Stockholm.
– Det var barn som inte kunde gå, och barn som hade cp-skador. Den ­erfarenheten blev avgörande. Jag ­började inse hur mycket jag hade att vara tacksam över, och bestämde mig för att bli speciallärare. Att jag i ­samma veva fick ett kusinbarn som var dövt spelade också in, säger ­Susanne Loheman, som då lärde sig teckenspråk och sedan kompletterade lärarutbildningen med dövlärarexamen.

Hon började som lärare 1973, på Åland, och blev så småningom döv­lärare på Almtunaskolan i Uppsala. Därefter fungerade hon som ambulerande hörsellärare och talpedagog i kommunen. 1984 började Susanne på Hällsboskolan I Sigtuna. Susanne ­Loheman har även varit enhetschef på Språklådan i Uppsala.

Efter 30 år som lärare arbetar hon sedan 2003 som rådgivare på Resurscenter Tal och språk, Specialpedagogiska skolmyndigheten i Sigtuna. Sina sista yrkesaktiva år ägnar hon åt att föra över sina kunskaper till andra lärare.
– När jag slutade som lärare ­började jag hålla distanskurser för skolpersonal som möter barn med språkstörning. Jag brinner för att sprida kunskap och använda mina ­erfarenheter. Språkstörning är en funktionsnedsättning som det finns alldeles för lite kunnande kring. ­Ingen språkstörning är den andra lik, och jag har mött många barn med språkproblematik som också har nedsättningar inom andra områden ­utöver sin språkstörning.

Just nu ägnar Susanne Loheman dessutom mycket tid åt att planera en konferens om grav språkstörning som ska äga rum i april nästa år. Då ska 300 kursdeltagare från hela ­landet, huvudsakligen lärare, träffas under två dagar vid Uppsala Konsert & Kongress.
– Jag är hemskt nöjd med ­programmet, säger hon belåtet.

Susanne Loheman

AKTUELL: Fyller 60 år 5 december.

YRKE: Specialpedagog, fil mag.

FAMILJ: Make Ingemar Fries, barnen Joel, Julia och Jenny, barnbarnet Vidar (”som har gett mitt liv ett nytt fokus”), jaktlabradoren Sella.

BOR: I Underberga, Vassunda.

ENGAGEMANG: Tidigare hembygdsföreningen i Vassunda, vice ordförande i SFFL, Svensk förening för foniatri och logopedi.

INTRESSEN: Trädgård, ­natur, skidåkning, litteratur.

LÄSER JUST NU: Fallen av Joyce Carol Oates, Gryning över Kalahari av Lasse Berg, och Sara Stridsbergs Happy Sally.

OM SIG SJÄLV: Påhittig, envis och uthållig.

UPPSKATTAR HOS ANDRA: Snällhet är aldrig fel.

MOTTO: Det blir säkert bra – på något vis!

DOLD TALANG: Faktiskt ganska händig med målning och andra hantverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om