â Jag har alltid tecknat och alltid velat bli barnboksillustratör, Ă€nda sedan jag gick i förskolan. Det kĂ€ndes ganska skönt att ha det bestĂ€mt, berĂ€ttar Matilda SalmĂ©n.
Som barn Ă€lskade hon Suneböckerna och gjorde egna böcker med illustraÂtioner pĂ„ Sune, pappa Rudolf och de andra. Hon hittade Ă€ven pĂ„ mĂ„nga egna berĂ€ttelser. I skolan ritade hon sĂ„ mycket hon kom Ă„t och nĂ€r hon blev Ă€ldre kunde hon inte lĂ„ta bli att illustrera de skolarbeten hon lĂ€mnade in.
â Handlade arbetet till exempel om Gustav Vasa tecknade jag en liten Gustav Vasa i marginalen. Jag tror att lĂ€rarna gillade det.
NĂ€r Matilda SalmĂ©n, som Ă€r uppvuxen i Sigtuna, började pĂ„ Sigtunaskolan Humanistiska lĂ€roverket slutade hon med tilltaget. Men tydligen var hennes talang kĂ€nd Ă€ndĂ„, för ett sommarlov fick hon illustrationsjobb av en av sina lĂ€rare som skrev böcker i studieteknik. Och i samma veva fick hon i uppdrag att illuÂstrera novelltĂ€vlingar i lokaltidningen Sigtunabygden.
â Det kĂ€ndes jĂ€ttebra. Som att det var ett bevis pĂ„ att jag var pĂ„ rĂ€tt vĂ€g, sĂ€ger Matilda SalmĂ©n.
Efter gymnasiet ville hon utbilda sig i sitt framtida yrke, men barnboksillustratörshögskolorna lyste med sin frÄnvaro. Hon hann jobba ett Är pÄ VÀringaskolan i Sigtuna innan hon hittade den rÀtta utbildningen.
I brukssamhÀllet Hofors i GÀstrikland hade Högskolan i GÀvle ett serie- och bildberÀttarprogram. Kulturkrocken mellan Sigtunaskolan och den nya utbildningen blev stor för Matilda Salmén och hon trivdes aldrig riktigt i Hofors.
â Men sĂ„ hĂ€r efterĂ„t har jag förstĂ„tt att jag utvecklade mig mycket i mitt tecknande de dĂ€r tvĂ„ Ă„ren, sĂ€ger hon.
SÄ mycket hon kunde pendlade hon mellan Hofors och Sigtuna och hon fortsatte att jobba extra pÄ VÀringaskolan. DÀr tecknade hon sÄ mycket som möjligt med barnen och hade Àven en pÀrm med illustrationer som barnen kunde kopiera och fÀrglÀgga som i en mÄlarbok.
â DĂ€r lĂ€rde jag mig mer om hur barn fungerar och vilka av mina illustrationer som funkade pĂ„ dem och vad som inte funkade. Jag trivdes hur bra som helst och kan sakna den tiden.
Ett av barnen hade en mamma som jobbade pÄ barnboksförlaget Bonnier Carlsen och hon tog med sig Matilda Salméns arbetsprover sÄ att de kom fram ordentligt. Efter en tid hörde förlaget av sig med ett uppdrag.
Senare fick Matilda SalmĂ©n ocksĂ„ uppdrag av anrika RabĂ©n & Sjögren att illustrera barnboken âJoyâ, vars författare Helena Ăstlund vunnit en tĂ€vling i Astrid Lindgrens anda. PĂ„ 100-Ă„rsdagen av Astrid Lindgrens födelse presenterades boken under högtidliga former.
â DĂ„ fick jag ocksĂ„ chansen att trĂ€ffa Ilon Wikland, min största inspirationskĂ€lla som jag tidigare hade skrivit brev till och fĂ„tt svar frĂ„n. Det var jĂ€ttestort. Jag skulle sĂ„ gĂ€rna vilja köpa ett original av henne, sĂ€ger Matilda SalmĂ©n och blickar ut över sitt vardagsrum.
Rummet skvallrar tydligt bÄde om hennes stora inredningsintresse och stora barnboksintresse. Matilda Salmén, eller egentligen hennes tre och ett halvt-Äriga dotter Majken, Àger runt 370 barnböcker.
â Majken Ă€lskar ocksĂ„ barnböcker. Vi lĂ€ser jĂ€ttemycket för henne om dagarna och det blir alltid en bok vid nattning.
Nu i sommar har Matilda SalmĂ©n haft det lugnt pĂ„ jobbfronten och varit mycket hemma med Majken. Men snart vĂ€ntar ett spĂ€nnande uppdrag. Hon ska illustrera en bok Ă„t sin egen barndomsÂidol, Sören Olsson, en av Suneböckernas författare.
â Det Ă€r oerhört stort för mig. Att sitta med pĂ„ möten nĂ€r han tittar gillande pĂ„ mina illustrationer Ă€r lika konstigt som det Ă€r roligt, sĂ€ger hon.