Han föddes i Mora och hann bo två veckor i dalametropolen Orsa innan familjen flyttade till Uppsala, först till Prästgårdsgatan, sedan Väktargatan. Tiden där minns han med ett leende, och förlorar sig snart i minnen av bygglekplatsen i området i början av 80-talet.
– Jag byggde jättemycket de åren. Vi snickrade kojor som till och med hade grävda källare. Det känns väldigt främmande i dag, att låta småttingar hantera hammare och såg. Nuförtiden är ju marken till och med gummerad på lekplatserna, säger Stefan da Silva som efter första skolåret på Magdalenaskolan fortsatte i Kvarngärdesskolan och Vaksalaskolan.
Somrarna tillbringade familjen i norska Kristiansand där hans mamma har rötter. När familjen flyttade till Sävja 1986 började han i Uppsävjaskolan terminen innan flytten:
– Eftesom jag ändå skulle gå där tyckte jag att det var lika bra att börja direkt, och cyklade dit från Kvarngärdet i en termin.
Han var scout i många år och har deltagit i mängder av scoutläger. Småningom kom också orienteringen in i hans liv, och han tävlingsorienterade för OK Fyrismalm. Det låter lite oförenligt med enduro, men han förklarar att likheterna mellan sporterna är många.
– Tävlingsformerna påminner om varandra. Man startar en eller två i taget per minut, är ensami skogen och det är upp till en själv hur det går, säger Stefan da Silva, vars intresse för enduro snart tog över.
Efter nian gick han Ekebyskolan och var färdig elektriker 1992 efter ett studieuppehåll då han arbetade.
– Tack vare arbetskamraterna fick jag många träningstips vad gäller kondition och uthållighet. Jag var inte jätteintresserad av någon specifik sport utan allsidighet som gynnade mc-åkningen.
När hans pappa 1992 fick tjänst på högskolan i Stavanger flyttade hela familjen dit. Där lastade Stefan da Silva båtar med förnödenheter till oljearbetare på Nordsjön och jobbade med armering och betongarbeten på en oljeplattform ute i en fjord. Enduron fick stryka lite på foten, inte bara på grund av det hårda skiftarbetet:
– Norge var inte så motorsportvänligt på den tiden. I dag har sporten vuxit och det finns flera crossbanor där. Men dåförtiden hade jag lika gärna kunnat komma dragande med en månlandare som en cross-mc, så ovanlig var sporten.
Så han återvände hem efter ett år, startade företaget da Silva Racing AB i Uppsala 1993 och började köra enduro på elitnivå.
– Jag köpte min första husbil och lastbil 1994 och åkte runt i Sverige och sålde tillbehör på cross- och endurotävlingar. Det har nog blivit tre varv runt jorden till och från tävlingar 1994–2007. 2012 överlät han butiken till Jessica Jönsson, mästarinna i enduro. I dag driver han Da Silva & Co AB fastigheter och är agent åt Parts Europe med arbetsområde Uppsala–Kiruna.
Fortfarande kör han några tävlingar per år.
– Ibland får jag ett ryck och tävlar bland elitförarna, bara för att känna att jag fortfarande har farten.
Nuförtiden tillbringar han mesta tiden på motorcykeln som endurotränare. Just nu planerar han vinterträning i Marbella,
– Planen är att vara där som endurotränare från slutet av januari till mitten av april. Jag lyckades med det 2011 och 2012, så det måste gå i år med.