Och vad är nu det? Inte ens datorns stavningsprogram klarar av ordet fytokemikalier utan vill ändra till fotokemikalier. Men även om ordet låter oaptitligt finns forskning som pekar i motsatt riktning, fytokemikalier verkar vara bra för vår hälsa.
- Att ett högt intag av frukt och grönsaker i kosten minskar risken för hjärtinfarkt finns belagt i flera stora studier. Men att det enbart skulle beror på dess vitaminer och mineraler stämmer inte. Då skulle multivitaminstabletter ha samma effekt på människan och det har de inte, säger Torbjörn Åkerfeldt, som är läkare, klinisk kemist och håller på med nutritionsforskning, Akademiska sjukhuset, Uppsala.

Därför har han intresserat sig för fytokemikalier, som det finns gott om i bär men även i frukt och grönsaker.
- Fytokemikaliernas främsta uppgift är att skydda växterna. Inte att göra oss människor glada, säger Torbjörn Åkerfeldt.
Trots om det finns en massa fytokemikalier i till exempel granatäpplen vill Torbjörn Åkerfeldt inte uppmana någon att proppa i sig massor av granatäpplen. Bara för att en växt innehåller mycket fytokemikalier innebär det inte automatiskt att vår kropp kan ta upp och använda dem.

Men hur i hela friden ska vi, vanliga människor, då tänka om vi vill få i oss fytokemikalier?
- Mitt råd är att äta en kost med mycket färska bär. Och att äta en blandning av olika bär. Ett annat generellt tips är att äta grönsaker, frukt och bär i olika starka färger. Då ökar chansen att man får i sig en vettig blandning av olika fytokemikalier, säger Torbjörn Åkerfeldt.
Det är ofta den nyttiga fytokemikalien som är själva färgpigmentet därför är det bra att äta färgstarka frukter, grönsaker och bär.

Många vetenskapliga försök gjorda på djur och i laboratorier visar att fytokemikalier är nyttiga. Bland annat är några fytokemikaliernas antiinflammatoriska egenskaper visade genom laboratorieförsök. Något som skulle kunna gynna personer som har kroniska inflammationer som exempelvis vid reumatiska sjukdomar och hjärt- och kärlsjukdomar.
Gurkmeja, som innehåller mycket av en fytokemikalie som heter kurkumin, verkar kunna dämpa inflammationsprocesser.
Men några få studier har även gjorts på människa. Bland annat är det visat att tranbär ofta har positiv effekt på urinvägsinfektioner och det tycks som att att granatäpple minskar risken för återfall i prostatacanccer.

- Det behövs mer forskning, speciellt experimentella studier på människor. Men är det svårt att få någon att satsa pengar på den här typen av forskning, säger Torbjörn Åkerfeldt.
Nyligen kom ett larm om att vi blir tjocka av att äta frukt.

Vad säger du om det, hur rädda ska vi bli?
- Den studien var baserad på ett högt intag av fruktos i flytande form. Så mycket kan man knappast få i sig genom att äta frukt. Däremot kan man få det genom att dricka söta drycker. Läsk till exempel innehåller mycket fruktos, säger han. Med andra ord är rådet alltså att hellre äta frukt än dricka läsk och juice.

Men är frukt nyttigt?
­ -Ja och nej. Det beror på hur du äter frukt. Ja, om du byter ut bullen vid förmiddagsfikat mot en frukt. Men nej, ifall du vill gå ner i vikt och behåller bullen och lägger till en frukt.
Jaha, det gamla vanliga rådet alltså. Att det mängden av energi man stoppar i sig som räknas. Ökar man intaget går man upp i vikt.