Christian Dahlmann, som är aktiv i Uppsala löparklubb, svingar sitt ben intensivt fram och tillbaka. Han är mitt inne i uppvärmningen inför sin löprunda när vi möter honom i Stadsträdgården. Det gäller att hinna med rundan under lunchrasten, sen ska han tillbaka till arbetet på kommunledningskontoret i Uppsala. I dag skiner solen på de gulnande höstlöven och skapar ett fantastiskt skådespel av färger. Men luften är kall och isiga vindar påminner om de stundande vintermånaderna. Christian Dahlmann störs inte alls av kylan. Han löptränar under alla årstider och för honom är det här en perfekt dag att komma ut i spåret.
– En dag som denna är det lätt att motiveras. Det är varken för varmt eller för kallt och det är oerhört vackert ute. Det är därför jag tycker hösten och våren är de bästa perioderna för löpning, säger han.

Kyla, halka och mörker. Det kan vara problem man stöter på när man löper under höst och vinter. Därför är det viktigt att förbereda sig med rätt utrustning. Att klä sig varmt kan tyckas självklart, men bland det värsta som finns för en löpare är kläder som inte släpper ut någon värme. Därför är det bra om kläderna är gjorda i material som både värmer och ventilerar. Christian Dahlmann lägger dessutom till en annan viktig del av klädseln.
– Reflexvästen sätter jag på utanpå jackan. Mörkret och underlaget gör att man får löpa mer vid bilvägar och då måste man synas, säger han.

Att låta klimatet förhindra löpträningen är inget alternativ. Christian Dahlmann har sett till att utrusta sig så väl att han kan löpa i näst intill alla väder. Han börjar rota i sin ryggsäck och tar upp två föremål.
– Det här är mina broddar. Det är spiksulor som jag fäster i mina vanliga löparskor för att få bättre fäste på halt underlag. Den andra saken är min andningsmask. Den gör att luften jag andas in värms upp. Om jag är ute och springer i 10 minusgrader så gör masken att luften blir 15 plusgrader, säger han.

Artikelbild

| Löptränaren Christian Dahlman låter inte kylan hindra honom från att ta en joggingrunda.

Men även för Christian kan de yttre förhållandena stoppa löpträningen. Är det alldeles för låg temperatur kan det vara skadligt för kroppen träna i den kalla luften. Och även underlaget kan bli för svårhanterat under vissa perioder.
– Jag sätter en köldgräns på 15 minusgrader. Det är en gräns som även skidåkare och liknande brukar ha. När det gäller halkan så är det farligt när det finns blanka isfläckar på vägarna, speciellt om de är gömda under snön, säger han.
Motivationen är kanske det som flest har problem med under vinterhalvåret. Och även Christian medger att det kan kännas tungt ibland.
– Klockan halv 9 en kall januarikväll känns det jobbigt att ge sig ut. Men man gör det för att det ska ge resultat senare, säger han.

Han tror att det är bra att skapa personliga morötter, kanske lova sig själv en framtida belöning om man klarar att hålla igång. Det kan hålla motivationen uppe. Sedan tror han det underlättar om man har en träningskompis, så att man kan ”pusha” varandra.
– Men under vintern behöver inte ambitionen vara skyhög. Att hålla igång och köra två lugna halvtimmespass i veckan är gott nog. Kontinuiteten är det viktiga, säger Christian Dahlmann.


Tre frågor Carl Johan Sundberg, docent, idrottsfysiologi

Vid vilken temperatur är löpträning farligt?
– Risken är alltid individuell beroende på astmabenägenhet. Men man brukar sätta gränser vid 18–20 minusgrader.

Vad händer med kroppen om man löptränar i 30 minusgrader?
– Luftvägarna torkar ut. Om man andas in torr och kall luft så gör det att lungorna avger fukt. Det gör att slemhinnorna torkar ut och det kan uppstå inflammationer och annat.                                                                                                    

Artikelbild

| Broddarna fästs på löparskorna och förhindrar halkolyckor.

Vilken är den vanligaste åkomman som orsakas av kyla?
– Det ena är skador på luftvägarna. Något annat som förekommer är förfrysning av kroppsdelar som tår, fingrar, näsa och öron. Sedan är även skador som kommer från halkolyckor vanligt.