Att göra "ingenting" är något de flesta av oss skulle behöva praktisera oftare. Men i stället stressar vi på med alla våra verkliga och påhittade måsten. Den välbehövliga vilan skjuter vi upp till en annan gång och kroppen tvingas gå på ständigt högvarv. Det är något som tär hårt på hälsan.

En som har funderat mycket kring vårt behov av vila och konsten att få balans i livet är Barbro Bronsberg, som är socionom, livscoach, författare och föreläsare. Hon betonar vikten av att "vara i den sunda latheten". Och då inte bara efter en extra slitsam, stressig och krävande dag.
- Även våra "inre muskler" blir trötta, säger hon. Därför behöver vi, förutom den nattliga sömnen, hitta stunder av vila när vi släpper det mesta görandet varje dag.
Det räcker inte att leva för de där veckorna av semester, menar Barbro Bronsberg. Livet består trots allt mest av vardag och därför gäller det att se till att den får guldkant med behövliga avbrott.

Även om vi inte kan vila ikapp året som gått under semestern är det ändå ett ypperligt tillfälle att komma igång med det nya "lata" livet. Passa på att lära dig sova middag, promenera riktigt långsamt och avsätt tid i almanackan för just "ingenting".
Ett annat råd är att göra en lista över alla krav du upplever. Bara att få allt på pränt, kan göra att bördan känns lättare. Samtidigt får du en bra överblick och kan stryka de sysslor som faktiskt inte är nödvändiga. Strunta i dina egna krav - förmodligen är det ändå ingen annan som bryr sig!
- Det gäller att komma åt sin inre röst, att blicka inåt och ta reda på vad du egentligen vill med ditt liv? Sedan behöver du ha en rimlig syn på vart i livet du befinner dig och vad du behöver för att orka, säger Barbro Bronsberg.

Om du inte har ägnat dig åt sund lathet på länge kan ledighet och vila skapa oroskänslor, men det är bara kroppens hormoner som är i farten, förklarar Barbro Bronsberg.
- Det är stresshormonerna som gör oss rastlösa. Men håll ut, vila på - det går över. Kom ihåg att hjärnan behöver stunder av "ingenting" för att ladda om din kreativitet.


FAKTA: Barbro Bronsberg tipsar om sund lathet

+ Fråga då och då under dagen "vad behöver jag just nu?". Våga lyssna inåt och följa rådet om det säger "vila".
+ Lär dig någon enkel andnings- och avslappningsteknik som hjälper dig att gå ner i varv. Räkna till 4 på inandningen, kort paus (1-2) och andas ut och räkna till (7-8), kort paus (1-2), och så vidare. Håll på så några minuter i soffan, på bussen, i telefonkön.
+ Ta hjälp av en cd där någon instruerar dig att slappna av genom övningar.
+ Använd en timer om du lätt glömmer bort att pausa. Ställ klockan på ringning. Efter en timmes aktivitet tar du några minuters vila, när du inte gör någonting. Därefter en timmes aktivitet, och så vidare.
+ Rita ett kryss på handen som blir en påminnelse om att vila. Se till att göra det när du ser krysset.
+ Gå långsamt, ät långsamt, våga sitta och stirra rakt fram utan att ha tv:n på, bryt med "Hets-Jante" som säger att du alltid ska vara aktiv. (TT Spektra)






FAKTA: Kroppens varningssignaler

Utan regelbunden vila och återhämtning kommer din kropp förr eller senare att säga ifrån. Högre puls, högre blodtryck, sömnbesvär, magproblem, spänningar, värk, och koncentrationssvårigheter är vanliga tecken på att du går på högvarv.

- Stressen är inte farlig i sig, så länge du regelbundet går tillbaka till basläget och återhämtar dig. Men om du inte vilar riskerar du på sikt att drabbas av stressrelaterade besvär som utmattning eller hjärt-kärlsjukdom, säger Marie Söderström, psykolog och verksam på Stressmottagningen i Stockholm.
I sitt arbete möter hon dagligen patienter som under lång tid nonchalerat kroppens varningssignaler.
- Många berättar att symtomen kommit gradvis och att de försökt hantera dem för stunden. Tills sist har de drabbats av mer negativa konsekvenser och insett att de behöver hjälp. Då kan det ha gått flera år, säger hon.
I sin bok Vila - om den sköna konsten att varva ner, tipsar Marie Söderström om hur man hittar balansen i vardagen.
- Att vila kan också innebära en aktivitet, säger hon. Att göra något utan prestationskrav. Exempelvis kan du fortsätta att bjuda hem vänner, men utan att göra värsta snygga middagen. Det bästa för hälsan är att fortsätta vara aktiv och ha roligt, men att göra det på ett annat sätt - mindre kravfyllt, eller i lugnare tempo.