6,2 eller 10,6 miljarder för spårvägen?

Spårvagn kostar mycket, kommer det att gå på skatten eller på taxorna, skriver Mats Åkerblom.

Spårvagn kostar mycket, kommer det att gå på skatten eller på taxorna, skriver Mats Åkerblom.

Foto: Bezav Mahmod / TT

Insändare2020-02-17 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Två färska utredningar finns om spårväg i Uppsala, båda under ledning av kommunens Mario Rivera. Konsulterna WSP kom 2016 fram till kostnaden 10,6 miljarder kronor, och konsulterna Trivector 2018 till 6,2 miljarder, båda i kostnadsläget 2021 uppräknat med av kommunen använda 5 procent per år. Ingen har med kostnader för arkeologi, trafikomläggningar och tågledningscentral. Ej heller för åtgärder mot Uppsalaleran i city. Vilken utredning har rätt?  

 Båda har lika rätt. Olika sträckor avses. WSP beräknade kostnaden för hela slingan, från Gottsunda över city till Gränby och tillbaks, och kommunen lade till ”Ultunalänken” från Gottsunda till Bergsbrunna. Trivector studerar endast ”Kunskapsspåret” från Gottsunda till Resecentrum och ”Ultunalänken”. I båda utredningarna blir kostnaden ca 6 miljarder för dessa två sträckor.

Beloppen är osäkra. WSP beräknade en mini- och en maxikostnad och valde ett medelvärde, som Trivector använt. Mycket osäker är kostnaden för å-passage vid Ultuna: Trivector anger bro för 1160 samt vattenskydd för 500 miljoner. Ingen vet vad kostnaden för vattenskydd kan bli, och ingen vet ännu om bro får byggas vid Ultuna: om brofundament gör hål på lerlagret kan Uppsalas dricksvatten från åsen rinna ut i Fyris.

900 miljoner har staten utlovat till ”Ultunalänken”. Kommunen hoppas få bidrag till ”Kunskapsspåret”. Markvärdehöjning nära spårvagnshållplatser skissas ge 1,5 miljarder. Höjning kommer dock på hyrorna.                                                                                 

Ny kollektivtrafik bör minska bilismen. Det gör inte nu utredda linjer. Vem kör bil till Resecentrum? Mellan Södra staden och Boländerna/Fyrislund skulle snabb och direkt kollektivtrafik göra nytta!

Trivector jämför spårvagn och snabbuss, BRT. WSP visar att BRT är långt billigare än spårvagn sett till hela slingan, men Trivector finner skillnaden låg i de avsnitt som studeras – här dominerar kostnad för bro som båda utnyttjar. Då fäller kapacitet utslag till spårvagns fördel. Men bussar är mer flexibla om man finner nyttigare sträckningar, och kan runda grävningar i gata.

En viktig fråga: låser spårvagnsval i detta första steg fortsatt utbyggnad av kollektivtrafik i östra Uppsala?

En stor brist i båda utredningarna är att moderna stadsbanor inte utreds.  De är tunnelbanor mest i marknivå med låg driftkostnad; nackdel är att de kräver planskillnader i stad. En utredning kan hitta vägar utanför city.

Spårvagn kostar mycket. Går på skatten? På taxorna? Slår hårt även för dem som inte får spårvagn: de på landsbygden, i Stenhagen, Luthagen, Tuna Backar, med flera.