Drygt elva timmars väntan på röntgen

Lång väntan. En och en halv timmes väntan på inskrivning och drygt elva timmar till röntgen. Vem är ansvarig? undrar insändarskribenten.

Lång väntan. En och en halv timmes väntan på inskrivning och drygt elva timmar till röntgen. Vem är ansvarig? undrar insändarskribenten.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Akutvård2016-07-03 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vem bär ansvaret för rådande situation vid Akademiska sjukhusets akutmottagning? Måndagen 27 juni skjutsar jag upp min pappa till Akademiska sjukhusets akutmottagning. Han är 83 år, har högt blodtryck och har tidigare haft en stroke. Pappa söker för yrsel och kraftig tilltagande huvudvärk. Klockan är 10.30 och väntrummet är redan fullt, det finns inte tillräckligt med stolar för alla patienter. Vi väntar 1,5 timmar på att få anmäla oss i luckan. Klockan 14.15 blir min pappa uppropad och får komma in och sätta sig på en brits i korridoren då alla undersökningsrum är fulla. Läkare kommer kort därefter och blodtryck tas, som visar en kraftig förhöjning. Läkare skriver remiss till akut datortomografi av huvud.

Klockan 19.00, sex timmar efter att vi kommit till akutmottagningen frågar vi om pappa snart kommer att få bli kallad till röntgen. Hans huvudvärk är kraftigare och blodtrycket är fortfarande kraftigt förhöjt. Svaret blir att vi får vänta. Kl 23.00, elva timmar efter att vi registrerats på akutmottagningen ligger pappa fortfarande på samma undersökningsbrits i korridoren, ingen har frågat honom om han vill ha en filt eller ett glas vatten. Vi frågar än en gång om röntgen är på gång eller om pappa iallafall kan få möjlighet att vila någonstans på en säng. Tyvärr fullbelagt och platsbrist svarar en sjuksköterska. 23.30 blir pappa kallad till röntgen. 03.30 blir han utskriven. Vi anhöriga har förståelse för att personalen vid akutmottagningen har hög arbetsbelastning och en krävande arbetssituation men vem bär ansvaret för att det tar elva timmar från registrering till genomförd röntgen? Och att ingen under dessa drygt elva timmar frågar en patient om han vill ha en filt eller ett glas vatten?

Läs mer om