Bostadsrättsföreningarnas parkeringar är fulla, folk tvingas stå på gatan vilket har varit gratis fram till nu. Reformen som trädde i kraft den 1 oktober ska enligt kommunens hemsida "underlätta för boende och besökare att hitta lediga parkeringsplatser i dessa områden."
Det är då som boende i Sala backe svårt att förstå hur man endast ger en femtedel av alla parkeringsytor på gatan till förmån för boende. Majoriteten av dessa ligger dessutom i områdets utkant. Jämför man med andra stadsdelar via kommunens karta med samma system så är boendeparkeringar en klar majoritet.
Det vore intressant att nu efter någon vecka av denna reglering få veta hur mycket boendeparkeringstillstånds-ansökningar kommun har fått in för Sala backe kontra områdets nuvarande parkeringsutbud. För att det är fortfarande samma bilar som står längs med Murargatan. Att vid brist på boendeparkering bli tvingad till att betala den vanliga taxan utöver månadsavgiften är inte rimligt. Att som boende i detta område alltid behöva beakta om hur lång tid kvar det är på din parkeringsbiljett och hur länge du kommer stå parkerad är en inskränkning på din frihet.
Jag vet inte vad kommunen förväntar sig att vinna på det här men en sak är säker, de vinner inga röster och stadsdelen blir oattraktiv för framtida bostadsköpare.
Alldeles för få boendeparkeringar
Det är orimligt att bara en femtedel av parkeringsytorna blir boendeparkering, skriver Jonas Fjällström.
Foto: David Johansson/Arkiv
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.