Jag är lärarstuderande (åk 7-9) med en termin kvar, och efter att både ha jobbat som lärare och varit ute på VFU har jag kunnat dra en del slutsatser om lärarens vardag. Förutom planering och genomförande av lektioner och diverse rättning ingår självklart viss dokumentation. Allt detta hör yrket till, och så bör det fortsätta vara. Lärare förväntas dock idag vara en sorts allkonstnärer.
Jag anser att vi lärare ska få slippa bördan att rodda och medla i konflikter, rast- och lunchvakta samt fixa elevers uppkomna it-problem. Sådant tar mycket av ens dyrbara tid och kan i förlängningen leda till stressade lärare, vilket i sin tur drabbar elever och undervisning.
Just därför är förslaget från Uppsalas politiker om lärarassistenter välkommet. Ovan nämnda ”kringjobb” skulle dessa kunna utföra. På lektionstid skulle de också vara till stor hjälp och kunna serva med allt ifrån material till insamling av telefoner. Utbyggnad av elevhälsan har politiker också föreslagit, vilket vore till stor hjälp när det kommer till elevers mående, samt konflikthantering.
Runtom i landet pågår olika försök med så kallade heltidsmentorer och lärarassistenter. På en skola i Lycksele (i låg- och mellanstadiet) har man infört ”klassmentorer” som är ett stöd och resurs hela dagen - både i och utanför klassrummet. Det har tydligen fungerat bra, med utvilade lärare som resultat! Jag tycker det är något fler skolor bör ta efter.
Enligt min mening har jag valt det roligaste och viktigaste yrket, och jag ser verkligen fram emot att jobba som lärare. Men det är inte odelad optimism och glädje jag känner, utan också en viss oro inför ens framtida jobbsituation. Men får lärare möjlighet att fokusera på det vi är utbildade för kommer förmodligen statusen att höjas, och fler att dras till läraryrket. Hoppas att det blir en förbättring snart!