Varför ska de äldre behöva vara oroliga för det som väntar när de skall få hemhjälp eller inte kan bo hemma längre? Problem inom dessa områden rapporteras om i media dagligen och stundligen. SKL:s årliga rapport ”Öppen jämförelse av Vård och Omsorg om äldre” visar att inom Uppsala kommun finns tyvärr flera områden som kräver förbättringar. Vi vill här lyfta fram ett par av dessa frågor.
På frågan ”Bemötande, förtroende och trygghet i hemtjänsten” hamnar Uppsala i mätningen på plats 213 av 287 svarande kommuner. Och för motsvarande fråga för Särskilt boende hamnar Uppsala på plats 224 av 264 svarande kommuner. Att Uppsala hamnar så lågt på listorna vittnar om brister i omsorgens kvalité anser vi. Och brister i kvalitetsfrågor skall åtgärdas omedelbart och möjlighet till sanktioner skall finnas. Detta skall naturligtvis gälla såväl kommunala som privata enheter.
Vi föreslår att kommunen inför en kvalitetscontroller (alternativt Äldreombudsmannen med utökat mandat) med rätt att göra oplanerade kontrollbesök.
Vad gäller personalkontinuitet i Hemtjänsten hamnar Uppsala på plats 205 av 234 (i snitt hjälper 19 olika personer den äldre under 14 dagar, mellan 7 och 22). Här borde man fokusera på att förbättra läget drastiskt. Det går ju i andra kommuner. Vad är det som gör planeringssituationen i Uppsala så besvärlig? Den äldres behov av trygghet skall vara ledstjärnan!
Vad tänker ni politiker göra för att förbättra personalkontinuiteten i hemtjänsten? Eller tycker ni att rådande situation är bra?