Bussförare måste få rätt förutsättningar

Ändringarna inom kollektivtrafiken är ofta verklighetsfrämmande skrivbordsbedömningar, skriver bussförarna Jafar Sarehkhani, Björn Magnusson, Per Benker, Fahri Ulusoy och Matilda Sennerfeldt

Ändringarna inom kollektivtrafiken är ofta verklighetsfrämmande skrivbordsbedömningar, skriver bussförarna Jafar Sarehkhani, Björn Magnusson, Per Benker, Fahri Ulusoy och Matilda Sennerfeldt

Foto: STAFFAN CLAESSON

Insändare2018-11-13 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala växer så det knakar. Flera gator, människor och bilar i stadsmiljön kräver en ny och anpassad infrastruktur som ska tillgodose både dagens och morgondagens behov. Det är bra att kommunala gator och vägar får nya cykelöverfarter och breda gång- och cykelbanor. Bra också med alla insatser i trygghetsskapande syfte för fotgängare och cyklister men dessa insatser ska inte bli på bekostnad av den kommunala kollektivtrafiken. Den enes bröd ska inte bli den andres död.

Att smalna av välfungerande gator och belägga dem med busskuddar, att stänga av vissa hårt trafikerade stråk under längre tid eller avsaknad av egna bussfiler och sensorstyrda trafikljus för bussar motverkar en fungerande framkomlighet och trafikflöde.

Det som behövs är att höja det moraliska beteendet i trafikkulturen hos medborgarna med mer polisiär närvaro i samhället, flera hastighetskameror men inte försöka förebygga olyckor enbart genom avsmalningar och dyra farthinder med skattebetalarnas pengar. Dessa åtgärder skapar inte bara luftföroreningar och onödiga bilköer med irritation som följd hos oftast stressade trafikanter, dessa påverkar även bussförarnas körtider , körsätt och hälsa negativt.

Utan bussförarna stannar Uppsala och just därför måste de ansvariga jobba för att skapa rätta förutsättningar för den här utövande brinnande yrkesgruppen som älskar sitt yrke och dessutom trivs bra på Gamla Uppsala Buss.

Att köra buss över hundratals farthinder och gupp varje dag tär på kroppen och leder till ohälsa, och sjukskrivningar. Hela Sverige skriker efter bussförare och Uppsala är inget undantag. Bussförare har blivit en bristvara och inte ens Gamla Uppsala Buss bra insatser i form av snabb hjälp till förarna, nya bussar och avlönad förarutbildning kan locka så många till yrket.

Bussförarna blir nästan aldrig rådfrågade vid stora förändringarna inom kollektivtrafiken. Det är oftast verklighetsfrämmande skrivbordsbedömningar som gäller. Även viktiga anmälda ärenden av facket och arbetsgivaren fastnar i byråkratin.

Varför ska Sysslomansgatan vara avstängd för linjetrafik i tre år på grund av ombyggnation. Varför trafiksituationen vid Årsta centrum ska vara så besvärlig med kraftiga förseningar. Det ojämna väglaget på Sjukhusvägen och Råbyvägen är inte acceptabelt. De nya busshållplatserna på Råbyvägen är inte bara felbyggda eller saknar logik utan även förvirrande och trafikfarliga. Varför ha busshållplatsen mitt i vägen och utsätta såväl passagerare som bussförare för fara och stress.

Alla ogenomtänkta beslut i kollektivtrafiken kan leda till sämre service och gör att bussförarna tröttnar på att köra buss. Det är aldrig för sent att höja bussförarnas status och göra bussföraryrket attraktivt för den yngre generationen eftersom 50-talisterna snart går i pension.

Läs mer om