I januari flyttade jag och min flickvän tillbaka från Nederländerna till Sverige. Redan andra dagen efter vår ankomst köade vi vid Skatteverket för att registrera oss. Personalen tog en kopia på mitt pass, men kunde tyvärr inte kommentera mitt speciella fall, som EU-medborgare vars personnummer behövde återaktiveras. ”Det ansvarar andra för”, sa de, någonstans högre upp.
Stämningen gick en aning i moll när vi sedan hörde att vi båda skulle få svar ”inom tre månader”. Varför tar det tre månader för att folkbokföra min flickvän, en svensk medborgare?! Jag tror att det knappt tog tre dagar för mig att komma tillbaka in i systemet, när jag flyttade tillbaka från Sverige till Nederländerna, för några år sedan. Jag vet dock att jag borde ha lite självdistans här och tänka på vänner som är icke-EU-medborgare, och som har fått vänta i åratal på Skatteverkets beslut. Varför ska allt detta ta så lång tid?!
Den här utdragna proceduren skulle mest kunna ha varit anekdotmaterial att skoja om, om det inte stod i vägen för min tillgång till viktiga tjänster i Sverige. Lyckligt nog så verkar tillgångar som ett bankkonto kunna nås med ett inaktivt personnummer (de flesta som kommer till Sverige har ju inget sådant; de får klara sig själva). Men det gäller inte vårdsystemet som sagt; jag har kollat på 1177.se, resonerat med robotröstar och sedan gått förbi min närmaste vårdcentral, men även om man kan se mitt namn och mitt nummer vet man inte hur jag ska betala, och därför är jag inte välkommen.
Visserligen kan jag förstå att vården ska betalas på något sätt, och även att det behövs tålamod när man byter land och system. Men eftersom jag redan har börjat arbeta och har betalat skatt i Sverige känns det inte rimligt att bli nekad vård. Man skulle kunna säga att jag i alla fall har tillgång till akut vård, men icke-akut vård är viktig också. Dessutom upplever jag att det är alltför svårt att få mänsklig hjälp i de svenska, automatiserade systemen; jag tror att människor som är riktigt sjuka nog har svårt att nå den vården som de behöver, eftersom det krävs mycket energi för att tränga sig genom byråkratin.
Nyligen, tio veckor efter att vi besökte Skatteverket, fick jag äntligen bekräftelse att mitt personnummer har återaktiverats. När jag ringde vårdcentralen fick jag dock höra att icke-akuta ärenden inte kunde tas emot de kommande veckorna, på grund av covid-epidemin och påsklovet. Denna historia är alltså inte över, men kapitlet är det, för mig i alla fall.