Det finns inget motsatsförhållande mellan att kunna ta sig fram i Uppsala till fots och med bil. Det är därför vi har trottoarer. Problemet är inte bilen i sig – problemet är när planeringen utgår från att bilen ska bort till varje pris.
Kommunens trafikplanerare måste ta ansvar för att det fungerar att röra sig i city – även med bil – utan att centrum blir bilfritt. För varje gång man försvårar för bilburna besökare, puttar man dem längre ut. Till stormarknaderna utanför stan. Till platser där närheten, stadspulsen och det småskaliga får ge vika för effektivitet och fyrkantighet.
Det är handeln i centrala Uppsala som drabbas.
Ta en tur på stan och se själv: hur butiker slocknat, hur skyltfönster står tomma. Uppsala har förvandlats till en passage – ett genomfartsområde för människor på väg till stationen eller vidare med tåg. Det som en gång var ett levande city håller på att tömmas på innehåll.
Det här är ett pussel. Men lösningen är inte att ta bort bitarna. Det går att skapa en stad där man både kan gå, cykla – och köra bil – utan att de olika behoven ställs mot varandra.
City är bara en passage – för att ta sig ut från Uppsala
Det måste gå att planera en stad som är till för både fotgängare och bilister så att stadskärnan håller sig levande och inte blir ett genomfartsområde, tycker insändarskribenten och företagaren Per Eldh Hevius.
Både bilar och fotgängare behövs i city för att Uppsala ska förbli en levande stad, skriver insändarskribenten.
Foto: Adam Wrafter
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.