Cyklarna rostar sönder

Kostsamt. Efter vinterns vägsalt har cykelkedjorna blivit rostiga.

Kostsamt. Efter vinterns vägsalt har cykelkedjorna blivit rostiga.

Foto: Nina Leijonhufvud

Insändare2017-04-18 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har funderingar hur man tänker när man vräker på salt på snabb­cykelleden från Valsätra via Dag Hammarskjölds väg till Akademiska sjukhuset. Det behöver väl inte vara sommarväglag mitt i vintern.

Hur ska man göra för att cyklarna inte ska rosta sönder?

Cykelkedjan på en av familjens cyklar byttes inför säsongen. Efter vinterns eviga saltande påminner färgen om rävens röda.

Det blir till att lämna cykeln till verkstaden och byta kedja igen och se till att åtgärda övriga rostangrepp. En kostsam affär för en familj, där fyra familjemedlemmar gör som ansvariga politiker förespråkar, nämligen cyklar året runt.

Om man inte får sin cykel omsedd efter säsong, har man kanske ingen cyklingsbar cykel till vintern.

Skulle möjligen den som kommit på att det ska saltas till varje pris förklara sig?

Det måste väl räcka att det plogas ordentligt, eventuellt också sopas och att man kanske lägger på sand som inte skär hål i däcken. Och om någon har missat det så finns det dubbdäck för cykel.

En idé som jag kom på i all hast: Samtliga som cyklar året runt får en ny cykel, vartannat år, för 7 000–8 000 kronor. Av kommunen så klart. Då gör det ingenting om den gamla rostar sönder.

Läs mer om