Reglera branschen nu – så kan priset på bussbiljetter sänkas

När företagen bakom elsparkcyklarna tjänar storkovan konkurrerar de samtidigt ut de lokala bussarna. Är det inte dags att börja reglera branschen? Det undrar insändarskribenten Susan Phillips.

Det finns inget maxtak för antal elsparkcyklar i Uppsala, men det borde det menar insändarskribenten som ser att företagen bakom tjänar pengar som annars hade kunnat gå till den lokala busstrafiken.

Det finns inget maxtak för antal elsparkcyklar i Uppsala, men det borde det menar insändarskribenten som ser att företagen bakom tjänar pengar som annars hade kunnat gå till den lokala busstrafiken.

Foto: Madeleine Andersson/UNT-arkiv

Insändare2025-06-13 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elsparkcykelföretagen drar in enorma summor pengar. Pengar som de lokala bussarna går miste om. Bara Ryde har en omsättning i Sverige av 185 000 000 kronor, en stor del av vilken intjänats i Uppsala, pengar som annars kunde ha förhindrat ytterligare prisökningar på bussbiljetterna.

Samtidigt struntar de helt i lagen som säger att elsparkcyklarna får inte parkera på gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.  Varje dag ser vi dussintals ändå parkerade (eller slängda) på banorna, vilket blir livsfarligt när man som gående redan trängs med stora, snabba lådcyklar, matleveransmopeder och vanliga cyklister. Företagen vet precis var de parkeras, men tillåter de ändå att parkeras på olagliga ställen.

Dags att ha någon form av reglering av branschen?