Det finns utredningar om spårvagnens kostnader

Det finns utredningar om skillnaderna mellan och kostnaderna för spårvagn och BRT, skriver Jocke Berg.

I staden kommer valet av spårväg eller BRT inte spela jättestor roll, skriver Jocke Berg.

I staden kommer valet av spårväg eller BRT inte spela jättestor roll, skriver Jocke Berg.

Foto: Berit Roald/TT

Insändare2022-01-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till insändare av Yvonne Flambe och Henrik Westman 16/1

Det hörs mycket klagomål och ord om att spårvagnarna kommer kosta mycket mer än det smakar, och det är jag inte främmande för att kanske hålla med om, även om jag personligen ser att spårvagn skulle tillföra mycket till Uppsala som stad.

Angående vad kostnaden skall bli, så finns det en del utredningar gjorda redan, bland annat av bolaget Trivector som är stora inom kollektivtrafik och kollektivtrafiklösningar. Den finns att läsa på www.uppsala.se

Där tas bland annat skillnader upp mellan BRT och spårväg, vilka de kortsiktiga skillnaderna respektive de långsiktiga skillnaderna är. Både på den positiva sidan och den negativa sidan för båda förslagen.

Angående kostnaden att bygga Bergsbrunna station så faller den på staten. Vilket går att läsa bland annat på bygg.uppsala.se/planerade-områden/varfor-sparvag

Staten skall även bekosta delar av spårvägen, om detta alternativ väljs. Staten kommer inte bidra med något till en eventuell BRT-lösning. 

I staden kommer valet av spårväg eller BRT inte spela jättestor roll, då det ändå behöver avsättas plats i gatunätet för båda dessa trafikslag, även om det ena så klart kräver större utgifter pga spår och el.