Chefer och medarbetare är inga maskiner! Kraven på tillgänglighet för både medarbetare och chefer ökar, men hur tillgänglig ska man vara? Är det okej att man som chef går hem efter arbetsdagen och stänger av telefonen och inte kollar mailen? Är man en dålig chef om man tar semester utan att vara tillgänglig?
Kan chefer kräva att medarbetare ska vara tillgängliga utanför arbetstid?
Kraven på tillgänglighet börjar gå för långt, man ska kunna kombinera arbete med ett privatliv utan att tänka på sitt jobb 24/7. När man ställer frågan i en organisationen så säger alla att man absolut inte ska kolla mejlen när man är ledig men alla förväntar sig ändå att man gör det, de flesta av oss lägger in ett autosvar där man skriver att man är ledig men att man kollar mailen sporadiskt under sin ledighet, vilket gör att så fort det plingar till så är man där och kollar!
Ska man som chef eller medarbetare behöva sitta hemma på kvällar och helger för att förbereda nästa dags arbete på grund av att tiden på jobbet inte räcker till? Mångas vardag för anställda chefer och administrativ personal går åt till möten, möten och ännu mera möten... När ska man hinna arbeta och få saker gjorda som bestäms på dessa möten?
I verksamheter så vittnar chefer och medarbetare om att arbetsdagarna blir längre och längre och att man har svårt att koppla av när man kommer hem, många sätter sig med datorn en stund på kvällen/natten för att man känner sig stressad av att dagen efter innehåller massa möten som gör att man inte hinner med det arbete som man förväntas leverera, men vem är det som ställer dessa krav på tillgänglighet? Är det våra medarbetare? Våra kollegor? Våra chefer? Våra politiker? Våra medborgare? Eller är det vi själva?
Det räcker nu! Denna tillgänglighets-hysteri måste få ett stopp, vi är inga maskiner!