Nu har biljettsystemet Movingo varit i drift nÄgra dagar. Med Movingo fÄr man resa pÄ utvalda SJ-avgÄngar samt med SL och UL. Samtidigt har man tagit bort de vanliga 30-dagars korten i andra klass. För de som utnyttjar SL och UL har detta sÀkert inneburit förbÀttringar dÄ de fÄr en helhetslösning. För oss andra, och vi Àr mÄnga, som inte utnyttjar SL eller UL har movingo enbart inneburit drastiska försÀmringar i form av fÀrre avgÄngar och högre priser. Jag tar mig sjÀlv som exempel. Jag pendlar till Flemingsberg men samma gÀller för mÄnga andra, Àven de som bara pendlar till Stockholms central. För mig har Movingo inneburit att jag inte fÄr Äka pÄ 3 av de 4 tÄg jag brukar Äka med samtidigt som priset har gÄtt upp frÄn 2070 till 2400 kr.
Enligt UNT den 29/6 i Ă„r ville SJ fortsĂ€tta sĂ€lja 30-dagarskort men fick mothugg av Bertil Kinnunen (S), som tyckte att detta skulle vara förödande för Movingos kalkyler och âsom om ett försĂ€kringsbolag erbjöd rĂ€tt att teckna brandförsĂ€kring efter att huset brunnit nerâ. Dagen efter skriver UNT att Jan Kyrk, Sjs affĂ€rschef, inte tror att det blir nĂ„gra problem att fortsĂ€tta sĂ€lja vanliga 30-dagarskort, att Movingo inte Ă€r optimal för alla resenĂ€rer och att det dĂ€rför Ă€r befogat att fortsĂ€tta sĂ€lja 30-dagarsbiljetter. Sammanfattningsvis kan man alltsĂ„ sĂ€ga att SJ ville fortsĂ€tta sĂ€lja sina 30-dagarskort men inte fick för politikerna.
FrÄgan mÄste alltsÄ bollas vidare till Bertil Kinnunen. Varför fÄr inte de som vill fortsÀtta att köpa enbart SJ:s 30-dagarskort i andra klass? Om du tror att detta skulle vara förödande för Movingos kalkyler sÄ mÄste det ju innebÀra att du tror att ett stort antal resenÀrer inte vill ha Movingo utan skulle föredra den vanliga 30-dagarsbiljetten? Varför ska dessa resenÀrer i sÄ fall tvingas in i en biljettlösning som de inte vill ha?