För ett par veckor sedan hade jag det tvivelaktiga nöjet att besöka Skatteverkets och Försäkringskassans kontor i Uppsala. Jag kunde då konstatera att kön utanför entrédörren var lika lång som när UNT var där och fotograferade i början av septembe, då jag också råkade befinna mig på platsen. Enda skillnaden var att det nu var både blåsigt och kallt, vilket gjorde två timmars väntan på att bli insläppt till en mycket oangenäm upplevelse.
En privat aktör som behandlade sina kunder på motsvarande skandalösa sätt skulle naturligtvis omgående gå i konkurs.
Beror den lokala verksledningens acceptans av den akuta situationen på att en överväldigande majoritet av köande är invandrare eller utlänningar, som inte förväntas klaga utan tålmodigt ska finna sig i den dåliga behandlingen?
Om skälet istället är medelbrist kunde ledningen kanske överväga att använda de resurser som nu läggs på säkerhetsvakter, som behövs för att hantera kön, till att istället anställa fler handläggare.