Farlig entré till Segerstedthuset

Segerstedthuset. "Måste någon omkomma i konstverket vid entrén innan ledningen inser att funktion och säkerhet måste gå före utseende?" Det skriver Bo S Lindberg.

Segerstedthuset. "Måste någon omkomma i konstverket vid entrén innan ledningen inser att funktion och säkerhet måste gå före utseende?" Det skriver Bo S Lindberg.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2018-03-23 06:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag var nyligen på en visning i det nya Segerstedthuset, där universitetets ledning samlats efter att ha befunnit sig på 8–9 olika platser tidigare. Insidan är fantastiskt vacker och tydligen mycket välfungerande.

Men ...

När jag kom innanför ytterdörren i huset låg en person på golvet vid det ”konstverk” – som den roterande svängdörren ska avses vara. Hon hade träffats av dörren, slagits omkull och fått en revbensfraktur. Själv låg jag vid samma konstverk i augusti 2017 efter att ha gått in i en glasvägg, som inte syntes i motljuset från solen. För min del inskränkte sig skadan till ett blödande sår i ansiktet. Veckan innan hade ytterligare en person råkat ut för samma sak. Min hustru höll på att gå in i glasväggen för några veckor sedan, men fick då höra att svängdörren ingick i ett konstverk som man inte fick ändra på.

Våra guider tog nu hand om den skadade på ett exemplariskt sätt. Deras visning övertygade oss också om att Uppsalaborna fått ett hus som universitetet och skattebetalarna har all anledning att vara nöjda med.

Men måste någon omkomma i konstverket vid entrén innan ledningen inser att funktion och säkerhet måste gå före utseende?

Läs mer om