Fel höja priserna i kollektivtrafiken

Nya prishöjningar i Uppsalas kollektivtrafik väntar efter årsskiftet. Det går tvärtemot partiernas löften om att arbeta för miljön och klimatet, menar insändarskribenten.

Prishöjningen gynnar varken resenärerna eller miljön, anser skribenten.

Prishöjningen gynnar varken resenärerna eller miljön, anser skribenten.

Foto: Dennis Pettersson

Insändare2021-12-16 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Region Uppsala som ansvarar för kollektivtrafiken har gett uppsalaborna en nyårspresent. Den 4:e januari blir högre priser för de som vill åka buss. Samtliga partier i Regionfullmäktigen stödjer prishöjningen med undantag för Vänsterpartiet som vill ha samma priser som för året 2021.

Prishöjningar i kollektivtrafiken blir i genomsnitt två procent. Men de som har månadskort drabbas hårdare med en höjning på över fyra procent Varför? De som har månadskort och åker regelbundet är själva stommen i varje modern stads kollektivtrafik. Det verkar konstigt att de skulle drabbas dubbelt så mycket av prishöjningarna. Men så resonerar inte politikerna. Kollektivtrafiken är en kassako därifrån man öser pengar att fylla håll där det behövs. Och då är de som har månadskort en garanterad satsning med hög utdelning. Cyniskt men sant. De som har månadskort borde istället premieras med lägre priser.

Prishöjningarna i kollektivtrafiken är en politisk skandal. Alla partier säger sig vilja arbeta för miljön och klimatet, men när det gäller att konkret göra det blir det annat. Den värsta miljö- och klimatboven i Uppsala är bilismen. Avgaserna från bilarna dränker staden i ett moln av orsaker till sjukdom och klimatkris. Människor åker bil när det är billigare än att åka buss. Men ge då bilisterna en möjlighet att lämna bilen och åka kollektivt! Sänk priserna ordentligt. Om man följt inflationen i Sverige hade ett månadskort kostat idag cirka 300 kronor. Men det kostar 930 och ska upp till 970 kronor. Så fel. Ett annat system behövs.