Förkortad restid kan få fler åka buss

Det är alltid ett övervägande mellan att stanna på så många platser som möjligt för en levande landsbygd och förkorta restiden för de som reser längre sträcka för att få fler att åka kollektivt, skriver Catrin Alvinder

Det är alltid ett övervägande mellan att stanna på så många platser som möjligt för en levande landsbygd och förkorta restiden för de som reser längre sträcka för att få fler att åka kollektivt, skriver Catrin Alvinder

Foto: Nina Leijonhufvud

Insändare2021-02-11 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändare från Lars-Gunnar Eriksson 9/2

Trafikverket arbetar med vägplaner för flera sträckor av väg 55 och planerar för mötesfri landsväg, gång- och cykelväg längs sträckan med mera. Åtgärderna syftar till att förbättra trafiksäkerhet och framkomlighet på väg 55 mellan Uppsala och Enköping. Parallellt med vägplanen genomförde Region Uppsala en stråkutredning med förslag på åtgärder för hållplatser så som hållplatslägen, trafiksäkerhetsaspekter, pendlarparkeringar med mera. 

Det är mycket riktigt att stråkutredningen föreslår att Brunna hållplats ska tas bort, men samma utredning föreslår att det ska vara en separerad gång- och cykelväg till Västergärde för att resenärer tryggt och säkert ska kunna ta sig dit. Varför Västergärde är en bättre lokalisering beror på att det där finns fler och större anslutningsvägar och därför enklare kan ta upp resande från områden som Vallby, Skälsta och Måstabacken.

Vad gäller aspekten om förkortad restid så är det alltid ett övervägande mellan att stanna på så många platser som möjligt för en levande landsbygd och förkorta restiden för de som reser längre sträcka för att få fler att åka kollektivt.

Det finns alltid möjlighet för de som är berörda att komma med synpunkter i samband med att vägplanerna för väg 55 tas fram.