Gör något åt Dag Hammarskjölds väg

Rusta upp trafikmiljön och bullerskyddet på Dag Hammarskjölds väg i Sunnersta, skriver Pertti Johannes Bengtsson.

Satsa även på bullerskydd när Dag Hammarskjölds väg byggs ut,  skriver Pertti Johannes Bengtsson. (Arkivbild)

Satsa även på bullerskydd när Dag Hammarskjölds väg byggs ut, skriver Pertti Johannes Bengtsson. (Arkivbild)

Foto: Hans E Ericson

Insändare2021-02-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många miljoner skall satsas på att öka framkomligheten på Dag Hammarskjölds väg. Det ingår i den stora utbyggnaden av ”södra staden”. Norr om Ultuna skall bilvägen bli fyrfilig, och för gång- och cykeltrafiken aviseras också förbättringar. Biltrafiken kommer att öka, inte minst den tunga.

Det finns inom överskådlig tid bara en väg söderut, och den går genom Sunnersta. Vi som bor längs den är redan störda av buller, avgaser och damm. En färd på Dag Hammarskjölds väg är heller ingen skönhetsupplevelse, kilometervis med fula och ineffektiva bullerplank, uppförda i tomtgräns. Mellan planken och vägen ligger på gatumark ett bitvis ovårdat ingenmansland. I vissa lägen är vägbanken så hög att det är omöjligt att på tomtmark skydda sig mot bullret. Så är fallet för vår seniorbostadsrättsförening. Vi fick nyligen veta att vi enligt nuvarande regler inte kan få något kommunalt bidrag till bullerskydd. Vi är visserligen störda, men inte tillräckligt.

Jag vill härmed föreslå följande. Som en liten del i det stora vägprojektet tar Uppsala kommun ansvar för en samordnad upprustning av trafikmiljö och bullerskydd på Dag Hammarskjölds väg genom Sunnersta. 

Medlen kan variera och lokalt anpassas: sänkt hastighet, ”tyst asfalt”, vallar, skärmar, tät växtlighet och annat. Det viktigaste är att det också måste kunna ske på gatumark, där det är mest effektivt, så nära bullerkällan som möjligt.

Om trafikmiljonerna också kunde användas till gagn för de mest drabbade skulle det om några år kunna vara angenämt att både färdas på och bo vid Dag Hammarskjölds väg.