Hög kostnad för rälsromantiken

Bara kostnaden att dra räls för nya spårvagnen beräknas till 1 972 miljoner kronor. skriver Carolus Linden.

Bara kostnaden att dra räls för nya spårvagnen beräknas till 1 972 miljoner kronor. skriver Carolus Linden.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Insändare2019-06-04 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är ju helt fantastiskt vilka kostnader rälsromantikerna avser att pracka på skattebetalarna. De vill ha en spårvagnsförbindelse mellan Bergsbrunna och Resecentrum.

Den nu planerade kostnader för endast själva rälsen beräknas till 1 972 miljoner kronor. (Om Trafikverket bidrar till med högst 900 miljoner, så är även det skattemedel). Därtill kommer kostnaderna för vagnar/fordon och depå.

Det hela beräknas vara färdigt år 2029. Och så avser det göra en förbättring för miljön.

Vettigare skulle vara att satsa på el-bussar som kan anskaffas redan nu. Vill man köra kollektivtrafik separat från annan trafik kan man redan nu bygga en väg exklusivt för elbussarna på den sträckan som är tänkt för spårvagnar. En fördel är att den vägen kan även tillåtas för ”blåljustrafik”

Det är diskutabelt om det är motiverat att ordna en järnvägsstation i Bergsbrunna. Tågen kan ändå köra till Resecentrum. Kostnaden för den eventuella tidsbespringen som stationen i Bergsbrunna innebär för folk som åker mellan Uppsalas södra stadsdelar och Stockholm blir så hög att den borde vara svår att motivera.

Att bygga en bro över Fyrisån (enbart) för spårvägen är kanske inte heller så populärt.

Läs mer om